Frallor



I går bakade jag frallor (Daniel diskade, perfekt hushållsfördelning om ni frågar mig!). Det är underbart att fylla frysen med hembakat bröd som man kan bjuda övernattande gäster på. Det smaskiga receptet har jag fått av min vän Kristine.

Frallor ca. 15 st

Du behöver:
25 g jäst
5 dl vatten
1 msk olivolja
2 tsk salt
3 dl rågsikt
ca. I liter vetemjöl
Torkade plommon/aprikoser, nötter, linfrön, rårörd lingonsylt

Så här gör du:
Smula ner jästen i en degbunke. Ljumma vattnet och oljan till fingervarmt. Häll lite av degspadet över jästen och rör tills den är upplöst. Blanda väl till en slät deg med maskin eller för hand. Arbeta därefter i så mycket av vetemjölet att degen blir slät och släpper bunkens kanter. Blanda i torkade plommon, nötter och lingonsylten och annat du vill ha i. Jäs under bakduk ca. 30 min. Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda i resten av vetemjölet. Rulla ca. 15 bollar och jäs under bakduk ca. 30 min. Grädda mitt i ugnen i 250 grader 8-10 minuter. Låt bröden kallna.

Kommentarer
Postat av: Ea

Mmm så goda dom ser ut! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback