LCHF-pizza

Alla som känner mig vet hur tokig jag är i pizza. Jag är liksom tjejen som ville till Italien enbart för att det är pizzans hemland. Jag hade till och med en guidebok där de 10 bästa pizzeriorna fanns representerade som jag följde slaviskt. Ehm, nämnas bör att jag var i Rom i endast fem dagar så ja, det blev en hel del pizza.

Men nu är det andra tider, jag äter LCHF där bröd, särskilt vitt bröd, är totalt förbjudet. Men så hittade jag ett recept på LCHF-pizza och tänkte att ja, jag lär ju ge det en chans! Och tro mig när jag säger det, det smakade nästan lika gott som vanlig pizza. Knepet är att man lär kavla ut "degen" ordentligt så den inte blir kladdig i mitten, då känner man faktiskt ingen skillnad på att det är äggvitor och philadelphiaost som utgör pizzabotten istället för vitt bröd.



LCHF-pizza! "Fuskade" dock lite med ananas som ju är frukt (=socker!) men äh, var ju bara några ynka bitar!

Det här behöver du:

Pizzabotten:
3 ägg
200 g philadelphiaost
2,5 dl riven ost

Topping:
T ex rödlök, champinjoner, oliver, stekt köttfärs, korv (med hög kötthalt!), ädelost eller tonfisk

Så här gör du:

Sätt ugnen på 200 grader. Dela äggvitor och äggulor i separata bunkar. Vispa äggvitorna till ett hårt skum så att du kan vända bunken upp och ner. Blanda äggulorna med philadelphiaosten och den rivna osten. Vänd försiktigt ner den gula smeten i det vita skummet. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 10-12 minuter. Låt det svalna och lägg på mer riven ost. När den smält är pizzan klar.


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Mmmmums vad gott :)

Postat av: Marie

Här är ett annat recept på LCHF-pizza som en vän till mig gör ganska ofta och säger är hur god som helst. :)



100 gram riven grana padano eller liknande

4 ägg

0,75 dl vispgrädde

2 msk fiberhusk (brukar finnas bland glutenfritt)

lite salt



Vispa ägg, grädde och fiberhusk med elvisp, blanda sist ner osten. Låt stå ca 5 minuter. Fördela degen en plåt. Grädda i ugn ca 15 minuter i 175 grader. Fördela sedan önskat pålägg på bottnarna och grädda i 250 grader tills osten smält och allt fått fin färg!

2012-03-09 @ 10:03:19
URL: http://marieguld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback