Gammal i gården

Jag vet inte hur ni är men jag reagerar häftigare på gamla morsor med småbarn än tonårsmammor. Antar att det är ett småstadssyndrom. Här fortplantar sig folk i regel direkt efter första backpacking-resan efter studenten och det är mycket mer ovanligt att se gamla morsor som drar barnvagnar på stan än unga lattemammor. Vi är väl inga riktiga karriärister här på vischan antar jag eller så tänker vi naivt att det ju går att kombinera familjeliv och karriär. Vilket inte jag tror ett smack på. Något måste man försaka helt enkelt och jag hoppas verkligen att jag väljer att försaka jobbet framför mina barn när den dagen kommer, hur roligt mitt jobb än må vara.

Min mamma har alltid sagt att 25 är en bra ålder för att skaffa barn. Då har man förhoppningsvis hunnit rest, flyttat runt och upplevt saker för sin egen skull och kanske skaffat sig en utbildning. Mamma fick mig när hon var nyss fyllda 20. Själv är jag 25 om bara några ynka månader och jag har ju alltid sagt att jag skulle vilja ha barn före 30 (först var det 23 men den där siffran tenderar att ändra sig ju äldre jag blir) men nu är ju barn inget man bara skaffar. Det är ju inte ens säkert man kan få barn även fast det i de allra flesta fall fungerar utmärkt. Barn är något man blir välsignad med. Ett mirakel som Ranelid skulle sagt.


Kommentarer
Postat av: carro

Vilken bra text - du skriver så jäkla bra Angelica :)) Och de där med att barn är inget man "skaffar", är vi väldigt överens om!

Postat av: Lill-Emma

Det har varit många föräldrainlägg nu på senaste, drar det lite snippis-trakten tro? ;-)

2012-03-19 @ 22:55:34
Postat av: Angelica

Carro: Tack vännen!



Lill-Emma: Haha, ja, nog är jag betydligt mer inställd på barn nu än jag var för några år sen! :p Helt sjukt hur man förändras ändå, för bara något år sedan var jag ju värsta partydjuret!? Men så har jag ju bebismyst med tvåmånadersgamla tvillingar i helgen så det kanske därför suget är extra starkt just nu. :P

2012-03-19 @ 23:06:34
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Jenny

Well, eftersom jag själv uppnått en viss ålder kan jag säga det här: Skit i åldern! Det ÄR bara en siffra!

Jag känner mig mer levande nu än när jag var 20 eller 25 och vill jättegärna ha barn nu. Har alltid vetat att jag velat ha barn, är väldigt barnkär och fick höra från mina syskonbarn sedan de var 4-5 år "Moster, du kommer bli en jättebra mamma!"

Nu är det ju inte så att det blir barn när man vill,

och blir det inte vill jag gärna adoptera. Men tills dess gör jag mig upptagen med annat ;), för det blir bäst och mest avslappnat så tror jag!



Ett råd från en "storasyster" är: Vänta inte! Sluta med p-piller! Sluta tveka! Har du träffat ditt livs kärlek är det bara att köra!!!

2012-03-20 @ 22:55:50
Postat av: Angelica

Jenny: Jo, det är en siffra men när det kommer till barn ökar ju riskerna för missfall och andra negativa effekter ju äldre kvinnan är. För mannen verkar det kvitta. :P Därför vill inte jag vara för gammal när vi börjar "försöka" men jag känner ingen panik än, jag har inte ens fyllt 25. =)



Lovar att din stund kommer Jenny, du har så rätt att bara ta det avslappnat och lugnt. Njuta av varandra kravlöst och blir det en bebis så är det ju bara en bonus på er kärlek till varandra!! =) Och blir det inte en bebis på naturlig väg finns det många andra vägar att gå. Jag skulle absolut kunna tänka mig att adoptera. Om jag hade fått det rent lagligt så hade jag adopterat en av ungarna jag tog hand om i Tanzania. Men nu får inte Sverige adoptera barn från Tanzania men det finns ju många andra länder som är öppna för adoption.

2012-03-21 @ 12:17:06
URL: http://angelica1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback