Ja till assisterad befruktning i Sverige!

För första gången står jag bakom högerregeringen fullt ut. Centerpartiet, Folkpartiet och Moderaterna föreslår i dag i Riksdagens socialutskott (såklart att inte KD är med på det här tåget) att regeringen ska lämna förslag på de lagändringar som krävs för att ensamstående kvinnor ska få tillgång till assisterad befruktning. Enligt svensk lagstiftning i dag är det enbart kvinnor som är gifta eller sambo som erbjuds assisterad befruktning. Detta innebär att många barnlösa kvinnor valt att söka sig till Danmark och andra länder för att få hjälp med att få barn.

Jag känner många kvinnor som längtar efter barn och som jag vet skulle bli fantastiska mammor men de lever inte i parrelation och därför får de inte möjligheten till assisterad befruktning. Jag tycker att det är en förlegad syn på familjen.

Det är bara att inse att familjer ser olika ut i dag. Det finns familjer med enbart en mamma eller en pappa som är precis lika bra föräldrar som en mamma och en pappa som lever tillsammans. Jag är övertygad om att det är förmågan att älska ett barn och ge barnet en trygg, harmonisk och kärleksfull uppväxt som är det avgörande, inte om man lever i en parrelation eller inte. Dessutom tror jag inte att barn lider av att växa upp med ensamstående mödrar så länge det finns manliga förebilder runt barnet. Och jag tycker också att det är bättre att en kvinna som längtar efter barn får den här möjligheten än att hon ska ha oskyddat sex med någon hon raggat upp på krogen.

Vad tycker ni om förslaget? Bra eller anus?

Kommentarer
Postat av: Ea

Mycket bra!!!

Postat av: Angelica

Ea: Eller hur! Äntligen finns det hopp för de tjejer som bara träffar på rötägg till killar som är allt annat än mogna att bli fäder. Jag tycker det är ett fantastiskt förslag!

2012-02-28 @ 19:02:23
URL: http://angelica1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback