Att vänta för länge på att livet ska börja

Det här kan vara ett av de bästa inläggen som Underbara Clara skrivit. Jag tror att många har panik just för att allt ska vara ekonomiskt stadgat innan man skaffar barn, båda ska helst ha välbetalda heltidstjänster och bo i hus så att barnen får egna rum direkt de ploppar ut men säg den bebis, den ettåring, den tvååring som föredrar att leka ensam i sitt rum? De är nog minst lika nöjda med att sitta på köksgolvet och ha en nyckelknippa i en burk med lock och skramla. Ett citat har alltid funnits i mitt bakhuvud, ända sedan min samhällskunskapslärare yttrade det på en lektion när jag gick i gymnasiet. "Om jag och min man skulle vänta med att skaffa barn innan vi fick en stabil ekonomi skulle vi få vänta tills vi var 50 och då skulle det inte bli några barn". Hon och hennes man var båda studenter när de skaffade sina barn och det är väl kanske inte det mest ultimata men det gick det med.

Och den här ständiga konsumtionshetsen på allt som bebisen behöver. Flaskvärmare, verkligen? Hur klarade sig ungarna förr? Min mammas generation lever och frodas, samma sak med min generation och jag fick då ingen ipad i sjuårspresent. Det fanns visserligen inga ipads då, knappt ens laptops, men jag lyckades på något sätt överleva ändå. Jag har alltid varit väldigt kreativ och haft en otrolig fantasi vilket jag fått från alla böcker jag plöjt. Vad är böcker värda i dag? Jag ser nästan aldrig barn längre som har tålamod att sitta ner och bläddra i böcker. Själv gjorde jag det i timtals och jag tänker banne mig se till att läsa sagor för mina ungar, lära dem alfabetet tidigt och låta dem få uppleva det mest magiska som finns, att få tillträde till alla dessa världar som böcker innehåller. Det var Albert Einsten som myntade uttrycket: "Fantasi är viktigare än kunskap. För kunskapen är begränsad, medan fantasin omgärdar hela världen, stimulerar framsteg, och föder utveckling".


Bild

Kommentarer
Postat av: Filippa

Så sant! Finns så mkt bra man kan ge sina barn som inte kostar en krona!

Postat av: felicia - fotokobran

Vad är ditt bästa tips för att få fler läsare? :)

2012-02-27 @ 23:25:08
URL: http://fotokobran.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback