Dead man walking

Dödsstraff. Nej, det känns ju inte rätt att visa att det är fel att döda genom att döda. Men å andra sidan har jag ingen aning om hur jag skulle reagera om det var jag som blev anhörig till en bror som blir ihjälsparkad på stan eller en syster som blir brutalt våldtagen och knivmördad. Jag tror att det är väldigt lätt att hata då. Det är en sådan otroligt svår fråga att ta ställning till. Jag hoppas jag för alltid kommer slippa ta ställning till det men det är ändå en fråga som är viktig att belysa.

Jag tycker inte att man har rätt att ta någons liv, vare sig det är en seriemördare som dödar, en soldat som dödar eller en regering som dödar. Jag vet inte om man som anhörig får mer lindring i sin sorg genom att veta att den som dödat min vän/bror/syster/mamma/pappa/mitt barn fått offra med sitt eget liv. Jag tänker alltid att den som gjort ett sådant fruktansvärt brott också har en sörjande familj. Däremot tycker jag att den som dödar (förutom i självförsvar) ska förlora sin frihet, alltså sitta instängd bakom lås och bom hela livet. Att leva utan att leva om ni förstår vad jag menar. Det tycker jag personligen är ett värre straff än döden.

Bra filmer om dödsstraff:

* The Life of David Gale
* The Green Mile
* Dead Man Walking

→ Vad tycker du? För eller emot?

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Tycker som du men samtidigt kostar det ju enorma summor att ha brottslingar instängda på livstid. Iallafall med den fängelsestandarden vi har här i Sverige. Läste om nåt fängelse i Frankrike som tydligen var det värsta i världen med råttor och löss i madrasserna. Där kan dom få sitta och ruttna.

Postat av: Angelica

Ulrika: Ja, jag har tänkt på att man borde få välja själv vad ens skattepengar skulle gå till, då skulle typ ingen vilja ge skattepengarna till fängelser utan då skulle de tamejtusan få sitta instängda bakom lås och bom tillsammans med råttor och löss. Tyvärr så finns det ju något som kallas att det strider mot mänskliga rättigheter men annars så.. ;-)

2012-04-10 @ 17:03:18
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Alexzandra

Life of David Gale är en av mina favouriter, ser den ett par ggr per år faktiskt :D



När det kommer till dödsstraff så struntar jag egentligen blanka fan i om det är "fel" att döda. Istället tänker jag att den satans barnmördaren eller vad det nu är inte ska komma undan så lätt, döden är ju ett så skonsamt straff. De ska våndas, hörde jag toryr? Skämt å sido. Det finns såna vidriga brott man läser om då jag tycker de ska skållas och bindas fast vid ett träd i skogen. Så många fängelser som är snarlika med hotell. Kanske inte i USA men jag vet ju standarden på de i Sverige. Ska de sitta inlåst bakom bom ska det vara i ett "tappa inte tvålen fängelse".

2012-04-11 @ 11:21:49
URL: http://alexxzzandra.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback