Tryggheten

Det ligger något vackert i tryggheten av att veta vilken genväg till skolan som går snabbast. Att veta vilken asfalt som är bäst att åka inlines på. Vilka stigar man ska ta för att komma till den stora stenen.

Det ligger något vackert i tryggheten av att veta vilka grenar man ska akta sig för när man går genom Pers gattu för att slippa bli piskad i ansiktet. Vilka bäckar som forsar mest om våren. Vilka röda lador som passar bäst som gömställen när man leker Burken. Hela byn en enda stor lekplats.

Det ligger något vackert i tryggheten av att veta att jag kan knacka på hos vilken åldring som helst och få höra vackra, tragiska och dråpliga historier om min släkt. Få lyssna till vem som haft ihop det med vem. Få veta att det förr fanns minsann tre affärer i byn. Och en mack.

Det ligger något vackert i tryggheten av att växa upp i bymiljö tillsammans med människor man känner från början till slut. Vissa kanske flyttar därifrån, vissa kanske flyttar tillbaka hem men för de som aldrig återvänder kommer minnena av Bäsna följa dem genom livet.


Kommentarer
Postat av: Marie

Vad fint skrivet!

Tyckte inte du också att din iPhone var väldigt stor och klumpig i början? :P

Postat av: Angelica

Tack Marie! Nää, det är bra att den är stor eftersom jag är ofta inne på nätet, då vill man ju kunna se vad det står. ;) Men det tog ett tag att lära sig skriva på den! :P Jag var inte van vid touchscreen!

2011-02-24 @ 21:11:01
URL: http://angelica1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback