Tuna Hästbergs gruva

Tidigt i går morse besökte jag Tuna Hästbergs gruva för första gången. Jag gjorde en spännande intervju med en australienare som dykt över hela världen men tycker att Tuna Hästbergs gruva är bäst hittills.

Det började med att vi gick nerför en tvär trätrappa som stupade 120 meter rätt ner i gruvan. Jag är inte höjdrädd i vanliga fall men det var ganska läskigt att gå nerför trappan och se hur vattnet droppade från gruvtaket. Jag såg bara hur hala mina gummistövlar skulle kunna bli och som senare skulle leda till min död. Ja, jag har en vild fantasi, jag vet. Det bör tilläggas att jag höll på att falla två gånger väl nere i gruvan så guiderna fick fånga upp mig. Klantarsel.

Väl nere vid dykplatsen så fanns flera dykare på plats och jag fick sådan extrem lust att hoppa i det kalla vattnet som var alldeles kristallklart. Det räcker dock inte med att bara ha ett vanligt dykcertifikat för att få dyka i gruvor, man måste gå flera säkerhetsutbildningar. Men det kan det ju vara värt om det är världens bästa dykplats! Därefter fick jag gå en guidad tur som var alldeles magisk. Jag tänker inte avslöja för mycket för jag vill verkligen rekommendera alla att besöka Tuna Hästbergs gruva. Det är något alldeles extraordinärt. Gruvan anpassar sig inte till turister utan det är turisterna som måste anpassa sig till gruvan. Därför finns det inga säkerhetsstaket eller liknande därnere utan allt är precis som gruvarbetarna lämnade det när gruvdriften lades ner för gott 1968. Gruvarbetarna trodde ju att gruvan skulle öppnas igen så därför lämnade de verktygen direkt på marken där de var för stunden. Ni kan läsa mer om Tuna Hästbergs gruva här.


Gruvarbetarna lämnade verktygen på marken där de befann sig för stunden, i tron om att en dag återvända till arbetet.


Dykplatsen.


Här kan man se ända till botten på 12 meters djup.


Här har gruvarbetarna provborrat.


Jag nere i gruvan.


Alldeles hänförd!

Kommentarer
Postat av: Ea

Så himla häftigt! Visste inte ens om att man kunde dyka där innan jag läste din artikel denna morgon då! ;) Coolt!!!

Postat av: Angelica

Ea: Ja, det var riktigt coolt!! Ja, jag visste inte heller det förrän jag såg det irl. ;D

2011-08-22 @ 16:34:04
URL: http://angelica1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback