Iringa, Tanzania

Jag befinner mig just nu i civilisationen, narmare bestamt Iringa. Jag har avslutat min volontarperiod som varit bade tuff och pafrestande men framforallt givande, spannande och rolig. Jag kommer sakna barnen sa mycket, speciellt lilla Witness, Sawadee och Alfa. Jag ar otroligt tacksam for tiden jag fatt tillsammans med er, asante sana. <3

Sover en natt pa hotell har, det var rena lyxen att fa duscha i en riktig dusch och anvanda en riktig porslinstoalett. Och vet ni, har finns det inga spindlar heller. Men jag har i princip botat min spindelfobi efter tiden i Matanana dar jag delade rum med en valdigt stor och acklig spindel. I morgon aker jag och nagra andra volontarer till Dar-es-salaam och stannar en natt for att sedan pa sondag aka vidare till Zanzibar dar vi stannar resten av tiden. De andra aker hem tidigare an mig men jag tror knappast jag kommer kanna mig ensam. Jag ska ju for tusan jobba dar ocksa, dock journalistjobb for tidningen hemma och lite frilansrep for ett tjejmagasin. Apropa journalistik, jag traffade en journalist fran The Times har i Iringa. Han horde direkt att jag var svensk pa min accent. Han var valdigt trevlig.

Jag har sett och upplevt sa mycket pa valdigt kort tid och det ska bli kul att visa alla bilder. Men det far vanta tills jag kommer hem. Jag vet inte hur lange elektriciteten fungerar har, precis som allt annat i Tanzania. Afrikanerna lever verkligen efter hakuna matata, inga bekymmer. Var sak har sin tid sa ha aldrig brattom ivag nagonstans for afrikanerna tar valdigt god tid pa sig.

Jag vill inte att ni (las: mamma) ska vara oroliga over mig. Jag har aldrig matt sa bra. Visst har jag varit redigt forkyld men det blir latt sa nar man umgas med snoriga hivsmittade barn. Jag har dock klarat mig undan hiv och magsjuka. Alltid nagot. Ar det nagot man behover oroa sig for har i Tanzania sa ar det trafiken. Flera Scania-lastbilar nere i raviner och dala dala (minibuss) for sex personer men som ibland rymmer uppemot 24 stycken manniskor. Da ar det tur att man inte lider av klaustrofobi. Det ar vanstertrafik har men det ar inte sa noga. Afrikanerna gor galna omkorningar hursomhelst och da ar det bara att be till nagon hogre makt. Men jag ar inte orolig. Jag lovar att komma hem helskinnad till Sverige. Ha det fint sa lange sa hors vi.

Kommentarer
Postat av: Anna

Vad skönt att få höra från dig! :) Det är tomt utan dig här hemma. Men snart kommer du hem så njut nu resten av tiden nere i värmen. Första snön kom igår här förresten :) Snart ses vi snygging!

Postat av: Mormor Marie-Louise

Hej Gumman!

Äntligen något i från dig. Mamma ringde igår och berättade att allt var väl med dig, puh!

Jag saknar dig,och våra promenader runt sportfältet. Det får väl bli nån vinkväll med lite god mat när du kommer hem.

Passa nu på och njuta av de sista veckorna, det är du värd.

Kram

Mormor

2009-11-10 @ 07:46:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback