The curious case of Benjamin Button

Brad Pitt är alltid en fröjd för ögat. I filmen om Benjamin Buttons otroliga liv spelar han ett spädbarn som lämnas bort för att han ser ut som ett monster. Egentligen är han bara en mycket gammal man i ett litet barns kropp som för varje år blir yngre och yngre.

Det är en spännande historia men egentligen är det inte en speciell film. Det finns många filmer med berättarröster som följer en människas eller en familjs öde genom decennier. Kolla bara på Höstlegender, ytterligare en sentimental och välspelad film med Brad Pitt och Julia Ormond som även hon är med i Curious case of Benjamin Button. Men det är helt klart en gripande film fast den hade gärna fått vara kortare. Två timmar och 45 minuter långa filmer måste vara absolut fantastiska och tyvärr tycker jag inte att Benjamin Button är det. Jag ger den @@@ av @@@@@ möjliga.

En enda sak undrar jag bara, hur kan Benjamin födas gammal med reumatism och andra åldersrelaterade krämpor, hela tiden åldras yngre och till slut bli ett barn med demens? Jag menar, gammal till gammal? Borde det inte vara från gammal till ung? Såvitt jag vet är demens ingen barnsjukdom men vattkoppor och mässlingen är det.

Ja, jag vet. Jag borde inte analysera varje film in i minsta detalj. Det blir så tröttsamt i längden. Men visst har jag en poäng, eller?


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Tänkte också på det först.. men sen, hjärnan och själen åldrades ju "som det skulle". Han föds ju klar i huvudet om än på en bebis nivå, och blir alltså dement även om kroppen föryngras, för att hjärnan blir gammal. Den har ju trots allt varit med om ett helt liv... fast det mesta i bakvänd ordning ;P

2009-01-30 @ 23:21:36
Postat av: David Svedgård

Yes, du har en poäng.

Och varför föds han med storleken som ett spädbarn och dör med storleken som ett spädbarn? Borde han inte avsluta livet som en 1.80m lång bebis? :)

2009-01-31 @ 00:33:19
Postat av: Sofia Carlberg

Jag tänkte på exakt samma sak!

2009-01-31 @ 02:13:26
Postat av: Milla

Haha, ja du har en poäng. Har också sett den, blev imponerad av deras sminkning på skådisarna. Brad Pitt är över 40 år men då när han skulle spela typ 17 så såg det ju ut som om han var det också. Kommer du t liza ikväll? Kram

Postat av: Alexzandra

Esh, man förstör ju filmen om man håller på sådär, njut bara =) För visst va de vackra tillsammans? Tycker oxå den kunde kortats av med en timme lr nått :)

2009-02-01 @ 10:56:35
URL: http://alexzandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback