Angelicas thailändska bananpannkaka

Alltså, jag är ju rent av en begåvning i köket! Nyss bjöd jag morbror och hans fagra fru på thailändsk bananpannkaka. Alla som varit i Thailand vet hur goda deras pannkakor är. Variationsmöjligheterna är många men just i dag gjorde jag en söt bananpannkaka blandat med syrlig lime. Det smakade himmelskt!

Det här behöver du:
4 stora mogna bananer
1 dl riven kokos
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl socker
1 burk kokosmjölk (500 ml)
2 ägg
50 g smör (att steka i)
3/4 dl råsocker
färskpressad juice av 3 lime

Så här gör du:
1. Rosta kokosflingorna gyllenbruna i en stekpanna.
2. Blanda mjöl, socker och hälften av kokosflingorna i en bunke. Tillsätt kokosmjölken och äggen. Vispa till en slät smet.
3. Stek pannkakorna i smör, ta cirka 1 dl av smeten till varje pannkaka. Lägg pannkakorna på en tallrik och täck med en kökshandduk under tiden bananerna tillagas.
4. Skär bananerna i tjocka diagonala skivor. Stek dom gyllenbruna i smör på medelhög värme. Strö över råsocker och stek tills det har smält.
5. Fördela bananerna och limejuicen på pannkakorna, garnera med kokosflingor.

Smaklig måltid!


Kommentarer
Postat av: Elina

Mjamm, Det här har jag varit sugen på att prova länge :)

Postat av: Angelica Lindvall

Elina: Det var supergott!!

2009-02-15 @ 22:02:09
URL: http://angelica1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback