Uppenbar suicidrisk

Jag kan faktiskt förstå. Ja, jag förstår nu. Att känna styrkan och makten att avsluta sitt eget liv. En mäktig känsla. Att känna hur livet rinner ur en. Det gör ont att andas. Ögonen vidgas. Får ingen luft. Helvete vad ont det gör nu. Hostar till. Snart är smärtan över. Snart är ångesten över. Snart. Bara lite till. Förlorar medvetandet. Förblir hängande. Själen lämnar skalet. Äntligen frid.

Fast jag skulle ändå ge livet en chans, jag har inte alls samma ångest. Prestationsångest är någonting helt annat. Men jag skulle älska att känna makten av att bestämma fullt ut över mitt eget liv, dö på mina egna villkor när jag är redo eller inte orkar mer.

Jag skulle inte heller försöka ta livet av mig. Jag skulle göra det. Inte misslyckas. För jag skulle inte vilja ha någons hjälp att orka leva, jag skulle vägra ta emot psykvårdens slappa kalla hand som inte ens vet vad ångest innebär. Som inte vet hur man tar hand om dagens ungdom som brottas med en helt annan typ av ångest än de själva hade som växte upp på 70-talet. För statistiken pekar bara åt ett håll. I samma takt som alltmer ångestdämpande medicin skrivs ut, i samma snabba takt begår alltfler och fler unga självmord. Är det logik? Eller att spärra in självmordsbenägna med andra självmordsbenägna som delar samma ångest, samma mörker. Som ber om ett glas vatten, krossar det mot handfatet och går in i duschen och skär sönder armarna. Inte på bredden utan på längden. De vill ju dö. De vill ju leva. De vill inte dö. De vill inte leva. De vill bara slippa känna smärtan av att leva och av att dö, är det bara du och jag som förstår det? Att dagligen umgås med andra självmordsbenägna ökar ju bara risken för att man själv tar livet av sig till slut. Är det bara jag som ser det?

Ger dom tabletter. Kan inte sova. Tabletterna funkar inte. Kan fortfarande inte sova. Ger dom starkare tabletter. Funkar fortfarande inte. Ger dom ännu starkare tabletter. En dödlig cocktail och se där, ännu en ung människa vi slipper ta ansvar för.

Psykvården i Sverige i dag är ett enda långt utdraget självmord.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Angelica du hade inte kunnat att skrivit det bättre. Vad är alla som vill hjälpa till och våran psykvård är under all kritik. Vad finns hjälpen när en mamma skriker och grinar för ett av sina barn mår så dåligt. När vi annhöriga bara står och ser på och inte kan få någon hjälp. Nej få fan för våran psykvård och alla jävla tabletter dom pumpar i dom.

2009-08-27 @ 19:28:23
Postat av: kim B

Jag vill inte kritisera det du skriver eller så.

Men jag håller inte så mycket med dig. Eller ja det gör jag oxå! Jag har både sett deras bra och dåliga sider. Men jag har fått underbar hjälp nu!..



Man måste bara ha sån jävla tur att hamna med rätt människa! på rätt ställe!



Take care!: )

2009-08-28 @ 19:36:47
Postat av: Angelica Lindvall

Kim B: Ja, du har onekligen haft en tur som fått tag på en vettig människa som kan stödja dig. Det finns så många rötägg utan empati som arbetar inom BUP och vuxenpsykiatriska. Men det finns självklart guldkorn, tyvärr är de få, och det leder till att fler unga dör. Helt i onödan. Jag är mest förbannad att istället för stöttande samtal och terapi ("Det finns inga resurser") så skrivs det ut tabletter. Men är det inte lite svart på vitt att självmorden bland unga ökar trots att alltfler får ångestdämpande medicin? Jag ser inte logiken.

Postat av: Kim B

Nej tyvärr allt mera får massa mediciner utan att läkarna egentligen lyssnar på dem.. Men mycket är även placebo effekt..

tycker oxå att det är skönt att jag har sån tur.

Jag vet inte heller vart logiken finns, men det kanske är så att det är så fruktansvärt många som mår dåligt nu mera och därför har dem inte tid att engagera sig till alla och därför delar dem ut medicin för att lugna de som behöver hjälp eller använda det som en nödlösning tills de har tid att hjälpa så många som möjligt! typ kanske jag vet inte : (

2009-08-29 @ 20:23:59
Postat av: Felicia - Alltid utanför eran låda

Du skriver så bra, har forskat en del i psykvården själv kring ungdomar, borderline och så vidare. Det är hemskt hur dom bara PROPPAS i tabletter för att göra dom till känslolösa zombies i stället för att försöka ge dom det som dom verkligen behöver. Någon att verkligen lita på som kan förstå dem.



Det mesta pilar ju neråt just nu runt i världen, pengar, människor, problem, allt, och det är en tragisk följd som verkligen slår ut på fel människor, det är en del av vad jag tror i alla fall :/

Ta hand om dig <3

2009-08-31 @ 22:58:25
URL: http://lorenzotti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback