Alla vi som sålt vår själ

Jag lyssnade för ett tag sedan på en intressant föreläsning om nätetik. Jag kom att tänka på vad föreläsaren sa att "Alla de som godkänt Facebooks avtal har sålt sin själ till djävulen". Jag börjar tycka att han har alltmer rätt. Facebook har redan alla rättigheter till bilderna som privatpersoner lägger ut, bara det är ju helt sjukt. Men nyligen ville Facebook ändra avtalet till att "de för all framtid har rättigheter till alla bilder som publiceras". Och "för all framtid" är en ganska lång tid men som tur var godkändes det aldrig. 

Jag skulle aldrig lägga ut bilder som jag är extra stolt över på Facebook och jag skulle heller aldrig lägga ut bilder på mina egna barn om jag hade några, för de har ingen egen vilja, och jag skulle aldrig kunna stå för det senare. Att publicera bilder på sin egen blogg är en helt annan sak eftersom man då själv har rättigheterna till bilden men att publicera bilder på sina barn kan vara mycket känsligt oavsett eftersom de som sagt inte har en egen vilja än.

Min lillebror var mycket noga med att aldrig finnas på bilder på Facebook och därför känns det ibland olustigt att vissa lägger ut bilder på honom nu när han inte längre finns. Som om han slutat haft en vilja bara för att han är död. Det är ju godkännande från vår sida förvisso, vi anhöriga, men jag tycker ändå att det känns lite fel gentemot Simon. Jag själv vill inte heller förekomma på andras bilder på Facebook än mina egna som jag själv bestämmer att lägga ut. Det är dessutom olagligt att publicera bilder på andra på internet utan personens tillstånd.

Kommentarer
Postat av: Ida

Jag håller med dej tjejen, jag lägger inte ut bilder där längre, men du. Du som är journalist och allt, borde inte du gå på modeshow.nu och skriva ett repotage, det talar ju till dej mest av alla. Du är ju lite mode människa tycker jag...Kram kram

Postat av: Angelica Lindvall

Ida: Haha, jag, modemänniska? Jag har precis lärt mig skillnaden mellan snötvättade och stentvättade jeans men det vete tusan om det gör mig till expert.. :P

2009-04-27 @ 20:07:05
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Ida

Haha, du e grym bruden..=)

2009-04-27 @ 23:02:43
URL: http://idizzz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback