Vilket kattliv

Jag tycker att det är djurplågeri att ha en katt inomhus. Och genast kommer motargument som att "Musse har alltid varit innekatt, ända sedan han var en kattunge" och "Han är van vid det". Klart som fan han är van vid det, han har ju aldrig fått springa fritt och jagat möss hela dagarna som normala katter. Han vet inte vad han går miste om. Istället har han lekt med en kattboll eller fejkmus inomhus. Vilket kattliv. Att använda ett sådant argument är minst lika dåligt som att hävda att djur på djurparker och zoo har växt upp i fångenskap och är vana vid det. Det är djurplågeri att ha djur inlåsta i en miljö de inte bör vara i överhuvudtaget. Att hålla en människa inlåst betraktas som ett straff. Är det då inte samma sak för djuren?

Kommentarer
Postat av: Alexzandra

Träligt dock om man flyttar nära stora vägen å den blir påkörd istället. Som typ alla våra katter.

Postat av: wooltiti

Håller helt och hållet med!!!!!!

2008-07-02 @ 18:44:58
URL: http://wooltiti.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra inlägg.

2008-07-02 @ 19:22:41
Postat av: Carro

Jag tycker att det är upp till var och en om man väljer att ha innekatt eller utekatt varav det sistnämnda även är inne också. Jag tycker även att det är ett barnsligt argument att kalla det djurplågeri att ha innekatt, även om jag respekterar din åsikt Angelica.



Jag tror inte direkt att en katt lider av att inte få jaga möss och annat, och jag tycker inte att man kan kalla en innekatt för onormal.



Riskerna med att ha en utekatt är många. Död och olika typer av skador är extremt stora för en utekatt, en innekatt riskerar aldrig att bli skadad av andra människor, hamna i för jävliga slagsmål med andra djur och dö en för tidig död om inget dramatiskt händer. Att vara inne är alltså ganska riskfritt i jämförelse med att vara ute.



Jag skulle aldrig släppa ut Stitch fritt där vi bor, aldrig någonsin. Och det är inte för min egen skull utan för hans skull. Här springer både ungar, alkisar och massor med andra katter omkring.



Dessutom tycker jag att det är mer djurplågeri att ha utekatt när man bor i lägenhet i så fall. Risken att katten helt plötsligt försvinner och aldrig mer kommer tillbaka är nämligen väldigt stor.



Och jag personligen skulle aldrig riskera det.

2008-07-02 @ 19:35:16
URL: http://carolineblomqvist.blogg.se/
Postat av: Katterna på Katthemmet Kompis

Vi delar inte din åsikt. Hellre en välmående innekatt, med en matte och/eller husse som aktiverar sin katt, än en hemlös och sjuk katt, som springer ute, utan varken hem, mat eller kärlek.

2008-07-02 @ 19:40:37
URL: http://katthemmetkompis.blogg.se/
Postat av: Carro

Sedan måste jag fråga en sak till, då är du alltså inte för djurparker heller, som tex Kolmården?

2008-07-02 @ 19:44:42
URL: http://carolineblomqvist.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Alexzandra: Ja, det är sant eller att man har idioter till grannar som lägger ut råttgift och på så sätt dödar katten. Men det kommer alltid finnas sätt att dö på samt olyckor. Jag tycker inte att det är ett argument som fungerar.

2008-07-02 @ 20:18:45
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: sabina

försöker du skapa debatt? ;) Jag är mitt i mellan för och emot. Har katterna möjlighet att gå ut så vill jag ha dom ute. Men bor man dumt så har jag hellre katten inne än att den är ute och riskerar att bli skadad

2008-07-02 @ 20:18:59
URL: http://chahina.devote.se
Postat av: Angelica Lindvall

Wooltiti: Då är du en av få. Men tack! :)

2008-07-02 @ 20:19:10
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Anonym: Tack tack! :)

2008-07-02 @ 20:19:35
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Carro: Jag tror absolut att en katt lider av att inte få vara i sin naturliga miljö och ha den där jaktinstinkten som djur har. Därför är det fel att ha innekatt. Ska man ha katt ska man bo på landet tycker jag. Där finns det knappt större vägar och ingen synlig alkoholism med fullgubbar i parken som kan skada eller döda din katt.

2008-07-02 @ 20:21:37
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Katterna på Katthemmet Kompis: Ja, jag lider såklart med sommarkatterna. Det är klart att katterna ska ha en matte eller husse som ger dem mat eftersom de är vana vid det. Annars är man ju en vildkatt.

2008-07-02 @ 20:22:45
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Sabina: Det blev tydligen en debatt det här.. Ja, som sagt, katten kan bli skadad men det kan även en hund som är kopplad. Han kan fortfarande trampa i glas eller bli biten av en fästing och få borrelia och dö. Djur kommer alltid bli sjuka, skadade eller dö men att medvetet hålla en katt inomhus är inte empatiskt överhuvudtaget.

2008-07-02 @ 20:24:43
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Carro: Jag tycker också om att se exotiska djur på nära håll men då åker jag hellre utomlands där de djuren finns. Jag är alltså emot djurparker och zoo och tycker bara att utrotningshotade djur bör finnas inom inhägnat område för att undvika tjuvjakt.

2008-07-02 @ 20:26:15
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Carro

Och på vilket sätt menar du att katten lider?, av att inte få jaga? Jag tror helt ärligt att det inte spelar någon roll. Stitch trivs utmärkt här, han får vara på balkongen i princip när han vill och jag har inte märkt av att han lider överhuvudtaget. På landet? Jaha .. jag tror faktiskt inte att det har så stor betydelse, katter kan råka illa ut ändå, precis som andra djur som befinner sig utomhus där det finns risker. Det går faktiskt inte att komma ifrån det faktum att en innekatt förmodligen lever längre än en utekatt.



Ja med tanke på hur mycket tjuvjakt som pågår i andra länder så måste jag nog påstå att djuren på kolmården och skansen har det ganska bra.

2008-07-02 @ 20:33:50
URL: http://carolineblomqvist.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Carro: Jag tror att katten lider av att vara instängd mesta delen av sitt liv, inte få andas frisk luft hur mycket han vill och inte få använda sina naturliga instinkter.



Jag vet flera katter som blivit uppemot 20 år och alla är utekatter.



Nu har jag dock väldigt svårt att tro att alla djur på Kolmården och Skansen är utrotningshotade.

2008-07-02 @ 20:42:36
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Carro

Det beror ju i så fall på ytan katten lever på. Vi bor i en tvåa på 58kvm2 och en stor balkong, det ser jag inte som ett problem för vår katt. Jovisst, det finns säkert många utekatter som lever länge, men på sikt så tror jag ändå att innekatter som mår bra lever längre, om man tänker statistik.



Nej såklart är inte alla djur på skansen och kolmården utrotningshotade. Men om man tänker tjuvjakt så är tigrarna, delfinerna, leoparderna mf djur väldigt utsatta.

2008-07-02 @ 21:04:02
URL: http://carolineblomqvist.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Carro: Jag har också en tvåa fast på 60 kvm och jag tycker ändå att det är för litet för en katt som är van att ha flera kilometer att ströva omkring fritt i. Jag anklagar ju inte dig personligen heller, jag har sett hundratals bilder på Stitch och han ser ut att må prima. Men jag tror att han hellre skulle velat bott på landet och varit utekatt än innekatt. Tror inte du det också?

2008-07-02 @ 21:07:39
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Carro

Det där vet man inte och eftersom vi inte talar samma språk så kan jag inte fråga honom heller. Vad jag menar är bara att en innekatt har få risker för att råka ut för extrema saker som utekatter. Som skabb tex, hur trevligt är det? Visst kan jag och Mattias dra med oss skit genom skorna, men han är vaccinerad och drabbas inte så lätt. Dessutom har innekatter oftast en finare päls än utekatter, inte för att det har så stor betydelse i det stora hela, men det är ofta så. Stitch luktar dessutom väldigt gott, vilket en utekatt oftast inte gör vad jag vet.



Jag förstår din poäng och din åsikt även om jag inte håller med.

2008-07-02 @ 21:11:49
URL: http://carolineblomqvist.blogg.se/
Postat av: Carro

Men jag måste ändå säga att jag tycker att det är att överdriva något med att kalla det djurplågeri att ha en innekatt då djurplågeri är en väldigt extrem sak. Och om man jämför det så här. Att ha en innekatt som mår bra med och i sitt liv kan omöjligt vara djurplågeri om man jämför med att tex flå djur levande, misshandla dem osv. Det sistnämnda är vad jag kallar djurplågeri, och då anser jag det inte djurplågeri att ha en innekatt som mår bra.

2008-07-02 @ 21:14:03
URL: http://carolineblomqvist.blogg.se/
Postat av: Katterna på Katthemmet Kompis

Det beror ju på hur man bygger upp sin miljö för katten inomhus. Idag finns det många fina och bra klösmöbler på marknaden. Man kan näta in sin balkong, har man möjlighet kan man bygga en rastgård.

Ang sommarkatter så var det inte bara de vi syftade på. Sommarkatter finns året om. Tyvärr. Och vildkatter eller förvildade katter, som det heter, är det precis lika synd om. Men även dessa katter går att rädda. :)

Du är välkommen att titta in på vår hemsida, där finns flera, en gång förvildadade katter, som gärna söker en matte eller husse. /Tass

2008-07-02 @ 22:11:34
URL: http://katthemmetkompis.blogg.se/
Postat av: julia

Tänkte på det där du skrev om djurparker, och jag har alltid haft samma åsikt, tills den dag jag lästa "Boken om Pi", fick mig en totalt tankeställare. Boken handlar om en indisk pojke som växer upp på en djurpark, ska åka över till USA, lider skeppsbrott och hamnar ensam i en libåt tillsammans med en tiger, en oragutang (om jag minns rätt) och en zebra. I boken beskriver han hur djuren på djurparken lever, och som sagt, fick mig en total tankeställare. Läs den om du har tid över :)

2008-07-04 @ 09:29:39
URL: http://evakuera.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Julia: Ja, det var ett boktips jag ska titta närmare på! :)

2008-07-04 @ 14:40:44
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: siri

Carro: Det ligger i deras natur att bli dödade av andra djur. Naturens kretslopp, har du aldrig hört talas om det? Det är ungefär som om du aldrig skulle tillåta dina barn att gå ut och leka med andra barn, cykla, bada på sommaren osv. Skulle de må bra av de? Nej. Visst, de kan skada sig, men man måste få leva!

2008-07-07 @ 22:31:20
Postat av: Kristoffer

Carro: Ditt resonemang saknar grund. Du säger hela tiden att din du tänker på din katt i förstahand, men sen verkar du bara bry dej om hur länge katten ska leva? Mår katten bättre om den blir gammal? Dina argument handlar bara om din egen rädsla för att han ska göra illa sej. Jag har haft katter hela mitt liv, och alla har varit utekatter. Just nu har jag tre st, varav en är en renrasig Norsk skogkatt, och alla får komma och gå som dom vill. Att en katt ska få vara ute hänger inte bara på att den ska få jaga råttor, det är inte ens alla katter som gör det. Men den måste få miljöombyte och massor av hjärnstimmulans, vilket dom helt enkelt inte får som innekatt. Våran Norska skogis kostade 5000:-, men det är väl inget argument för att han ska vara inne? Det är klart att han kommer hem och är lite tilltuffsad ibland, men sår läker! Vi har även en hona som får kattungar ibland, och vi är väldigt noga med att dom INTE kommer att bli innekatter! Jag kräver address och personuppgifter innan jag lämnar iväg någon katt, och då är det vanliga bondkatter det handlar om. Bor du i ett område där du inte vill släppa ut din katt så får du flytta, eller ge faan i att skaffa en katt från första början!

2008-12-04 @ 10:30:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback