Vi får aldrig glömma

Under helgen har jag sett sju timmars slakt och utrotning av ett folk som är precis som du och jag med hjärta, själ och kropp. Ett folk som gasades ihjäl, som kläddes av nakna och stod med ryggarna vända mot en exekutionspluton. Ett folk som dog därför att dina och mina förfäder inte vågade ifrågasätta, vågade agera, vågade säga ifrån.

Alla som blundade för förintelsen, alla som blundade när sex miljoner judar kastades på hög i massgravar. Alla de människor kommer aldrig få förlåtelse. Ingen förlåtelse från en högre makt eller gud, förlåtelse från mig, förlåtelse från någon annan. För det går inte att förlåta ett brott mot mänskligheten.

Jag tycker att
Förintelsen ska visas för alla elever i årskurs 9. Det är i den åldern som många försöker bli någon, försöker att skapa en egen identitet och kanske hamnar på fel bana i livet och börjar tro på saker de inte vet någonting om. Då är det viktigt att få dom att öppna ögonen så att ett sådant brott mot mänskligheten aldrig sker igen. Det hände för bara 60 år sedan. Då din farmor och farfar var barn. Det kan mycket väl hända igen.

   

Därför får vi aldrig glömma.


Kommentarer
Postat av: Fru K

Jag önskar bara att det lades lite mer fokus vid att föra fram hela sanningen. Att det inte "bara" var 6 miljoner judar utan en lika stor grupp med romer, homosexuella, utvecklingsstörda och oliktänkande. Den där Hitler var en riktig pain in the ass, oavsett vem man var.

2008-12-08 @ 08:51:56
Postat av: Angelica Lindvall

Fru K: Har du sett miniserien Förintelsen (eng. titel Holocaust) med en ung Meryl Streep? Den är otroligt välgjord. Där får man också se hur de "avluser" psykiskt sjuka, mongolida och andra förståndshandikappade. Alla vet ju att Hitler avrättade alla med andra åsikter, därför fick ju alla homosexuella rosa stjärnor, judarna gula stjärnor osv. Fruktansvärt.

Postat av: Fru K

Möjligt att jag sett den, men jag har aldrig varit så särdeles intresserad av spelfilmer mm om kriget. Min familjs tragiska historia har varit mer än tillräcklig...

2008-12-08 @ 18:22:46
Postat av: Angelica Lindvall

Fru K: Jag vet inte vad jag ska säga... Det är fruktansvärt. :(

2008-12-08 @ 23:04:56
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Fru K

Ja, visst är det hemskt. På ett sätt är jag glad att jag har det så nära inpå. Jag glömmer aldrig, det kan jag lova.

2008-12-09 @ 16:55:52
Postat av: Alexzandra

I karlskoga lär vi oss om det i just 9an. Kommer ihåg så väl för att jag fick MVG i en uppsats på 6sidor just om hitler. Så det är väl bara att hoppas att alla andra städer oxå gör så.

2008-12-11 @ 17:10:41
URL: http://alexzandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback