Kom igen, tjockis!

Bridget Jones, den korta tjejen som efter varje kärleksuppbrott sitter inlindad i täcke, med en halvliter glass bredvid sig i sängen och snörvlande tittar på snyftiga b-filmer och räknar kaloritintag som en annan räknar lönen. Den tjejen, som många tjockisar världen över tagit till sig som en räddande hjältinna, väger som tjockast i boken lika mycket som jag väger i dag, 63 kilo. Och ja, jag är 163 centimeter (jag mätte mig i går och har växt en halv centimeter sedan 9:an, wow!) men för att motivera min vikt skulle jag behöva vara närmare 180 centimeter lång. Visst, mitt bmi är på "normalviktig"-nivån men en titt på min rygg och mage i provrummet på H&M visar en helt annan nivå. En skräckupplevelse.

Därför ska jag sluta äta godis/chips/ostbågar(!) och få en platt mage anno 2007. Ja, det är helt sjukt hur jag kunnat pendla tio kilo i vikt på bara ett år. Jag antar att en alkoholdiet på två månader utomlands INTE är att rekommendera. Så nu är det regelbunden träning och mat enligt tallriksmodellen och mindre portioner tre gånger om dagen som gäller. Blir jag hungrig däremellan får en frukt intas, inget annat.

Tips för tjockisar som vill gå ner i vikt:

1. Sluta belöna dig hela tiden! Det är bara tjockisar med dålig karaktär som tänker  "jag får unna mig, jag gick ju till jobbet i dag istället för att ta bilen" och tar en extra kanelbulle på fikarasten. Då har de förnekat att de bara har tre kilometer till jobbet. Wow, vilken prestation liksom.

2. Det finns fördelar med att vara fet, du kan äta gräddiga såser och västerbottenpaj utan dåligt samvete och fortfarande köpa snygga skor eftersom fötterna inte svullnar lika mycket som övriga kroppen. Men högt kolesterolvärde, midjeomfång som Michelingubben, ökad risk för diabetes och för tidig död är nog ändå nackdelar som väger över fördelarna. Dessutom har tjocka kvinnor svårare att bli gravida än normalviktiga. Och om du ändå blir gravid, skulle du inte vilja finnas där för dina barn, orka gå med dom till lekparken utan att få andningsbesvär och ont i knäna på grund av den massiva tyngd de dagligen utsätts för? Eller vill du dö i förtid och aldrig få uppleva hur det är att vara mormor eller farmor?

3. Umgås med ärliga vänner. Jag har kompisar som efter mitt klagande på vikten säger det gamla vanliga babblet "Men sluta, du är inte alls tjock" och nej, jag är kanske inte tjock om man jämför med en strandad blåval men jag är fortfarande fet i H&M:s provrum. Istället ska man umgås med vänner som ärligt säger: "Ja, men sluta gnäll då och gör något åt saken för helvete". Det är vad jag kallar riktig vänskap.

Nu kör vi, tjockisar!


Kommentarer
Postat av: Elina

Men hallå.. Förvandla inte en av mina favvobloggar till nånting banta-träna hysteriskt ! :P

Postat av: Angelica Lindvall

Elina: Haha, ja, jag tycker själv sånt är tråkigt att läsa när jag ÄR smal men nu är jag ju Bridget Jones size.. men jag lovar, jag ska fortsätta vara mig själv. ;)

2008-12-01 @ 20:39:33
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag är på! Nu gäller det att bli av med alla extrakilon som man har samlat på sig under hösten!

2008-12-01 @ 22:56:50
Postat av: Angelica Lindvall

Sandra: Yeah! Nu kör vi! :D

2008-12-02 @ 11:05:07
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: sandra

borring

2009-02-12 @ 17:54:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback