Lag på civilkurage, rätt eller fel?

Den här krönikan är bland de bästa jag läst (ja, kanske inte språkmässigt) men den tar upp jävligt viktiga saker. Att göra en lag på civilkurage, att man måste likt en riddare dra svärd och hjälpa en utsatt människa mitt under ett pågående brott är sjukt. Om man som jag är 162 centimeter kort och knappt kan lyfta ett mjölkpaket utan att få träningsvärk (jag ska börja styrketräna) är det inte så himla lätt att få två bjässar att sluta slåss med varandra. Ska jag då bli dömd för att jag blundar och går förbi? Nej, jag tycker inte det. Dessutom vet jag att jag skulle agera annorlunda om det var mina vänner som hamnade i bråk. Eller som den gången då exet blev misshandlad. Jag ville slå ihjäl killen som skadade honom och strunta totalt i Gandhis visdomsord om "Öga för öga och världen skulle bli blind". Men mina vänner höll fast mig och jag skrek bara fula ord jag aldrig någonsin uttalat högt förut.

Att hjälpa sin familj och vänner som råkar illa ut är en sak men att hjälpa en total främling kan faktiskt innebära liv eller död för dig själv. Däremot tycker jag att man kan ringa polisen och säga att det är ett pågående brott. Det har jag gjort många gånger. För trots allt så är det polisens jobb att förhindra brott. Och jag tänker då inte bli dömd för att jag är rädd och hellre väljer mitt eget liv framför en främlings liv.

Kommentarer
Postat av: Fru K

Bra där! Som människa håller jag helt med dig, som jurist lägger jag även vikt vid rättsäkerhet osv. Och slutsatsen blir: civilkuragelag - nej tack, straffbart att inte anmäla brott - tveksamt. För mig handlar det inte om vem man hjälper utan snarare om vem man stjälper. Jag vill inte själv bli skadad - förresten, på vilket sätt hjälper det den jag ska hjälpa om vi är två som ligger sönderslagna i rännstenen istället för en? - och dessutom kan man åsamka mer skada än man tror om man ingriper. Man kan råka skada andra, man kan börja flytta på någon med ryggskada (=big no no) osv. Shit happens, så är det bara, och det bästa man kan göra är att hjälpa till utefter sina egna förutsättningar. Kan - och vill - man slå tillbaka så är det fine, kan man ringa ambulans - fine det med. Att tvinga någon att ingripa är vansinne. Rent vansinne.

Postat av: Angelica Lindvall

Fru K: Nej, det skulle inte fungera i praktiken.

2008-08-13 @ 21:56:06
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Jonas

Civilkuragelag? Vete fasen.

Sunt förnuft? Ja!



Jag skulle nog aldrig få för mig att personligen ta till handgripligheter för att "avbryta" ett gängslagsmål. Däremot skulle jag självfallet göra vad jag kunde för att försvara en vän eller närstående.



Men en lag som tvingar folk att sätta sin egen hälsa, och kanske till och med sina liv på spel för att avbryta ett slagsmål låter enligt mig tämligen sjukt.

2008-08-17 @ 10:59:07
Postat av: Angelica Lindvall

Jonas: Ja, det verkar galet att i så fall bli dömd för att man värdesätter sitt eget liv högre än två gangsters som slåss med varandra.

2008-08-17 @ 12:24:21
URL: http://angelica1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback