The creepier the better

Jag är en skräckfilmsälskare. Det har jag varit ända sedan 1998 då jag och min bästa kompis plöjde igenom Candyman, Scream och Jurtjyrkogården under en eftermiddag med neddragna persienner och uppdragna ben i soffan och med darrande underläpp och händer framför ögonen. Sedan var det nattlampa och "jag-ska-bara-kolla-under-sängen" fram tills dess att vi var 15 och fick se skräckfilmer lagligt.

Mina topp fem bästa skräckfilmer:

1. Saw (2004)
En underbar film som är så där sjuk och vidrig som en skräckfilm ska vara men som ändå inte låter äckel och inälvor ta över hela filmen. Det finns faktiskt en bra historia här som måste berättas, om och om igen. Ja, uppföljarna är minst lika bra.

2. Halloween (1978)
En klassiker med en ung Jamie  Lee Curtis som spelar cool barnvakt. Filmen har en av världens tuffaste mördare, Michael Myers, killen som mördade sin syrra med en förskärare när han bara var fem år gammal. Musiken är grymt bra och slutet är helt underbart. Synd bara att de skulle förstöra filmen genom flera dåliga uppföljare...

3. Texas chainsaw massacre (1974)
Vad är bättre än en utvecklingsstörd psykopat som går runt och mördar folk med en motorsåg?

4. Scream (1996)
En modern klassiker som blivit kultförklarad. Den handlar om ett gäng ungdomar i en liten amerikansk småstadshåla som snart blir varse om att en psykotisk mördare finns mitt bland dem.

5. Lida (1990)
Det är något speciellt med Stephen Kings böcker som filmatiseras. Lida handlar om ren och skär idoldyrkan. När en känd författare är med om en bilolycka tar en till synes vänlig kvinna (en perfekt Kathy Bathes i rollen) hand om honom. Hon är besatt av författarens böcker och när en av författarens huvudkaraktärer i böckerna dör så tvingar kvinnan honom att skriva om slutet, annars måste han själv sona med sitt liv.

Bubblare 1: Wrong turn
Bubblare 2: Seven (som visserligen är en thriller men ändå sjukt spännande och vidrig).

Kommentarer
Postat av: Mia

Ja okey Seven kanske inte är en skräckis men såå jäkla bra.. en favorit sen länge.! =D

Postat av: Angelica Lindvall

Mia: Ja, Seven är en av mina favoritfilmer, finns självklart hemma i hyllan! :p

2008-04-01 @ 14:43:40
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Mia

Jaha, nu var det flera år sen jag såg den faktiskt. Kan vi inte se den nån kväll?

2008-04-01 @ 18:19:17
URL: http://mya.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Mia: Bra idé! Det gör vi! :D

2008-04-02 @ 09:55:52
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Linnea

Jag satt själv (det gör jag aldrig om!!) och såg i söndags kväll den där läskiga som gick på trean. Fy vad otäck. Men sen kom jag på att den hade en sensmoral (jag har bara inte formulerat den klart än) :)
The Skeleton Key från 2005 var det. Man kan ju fråga sig varför man sätter sig själv och tittar på en skräckis, men Gena Rowlands och Kate Hudson var med så då kunde den ju inte vara så läskig, eller?!

2008-04-03 @ 11:12:29
Postat av: Angelica Lindvall

Linnea: Gena Rowlands är alltid creepy men Kate Hudson? :P

2008-04-04 @ 14:39:13
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Rawkfist

hahaha skräckfilmer? vafan Halloween var typ den enda där som är en riktig skräckfilm :P Dracula (1931) bästa skräckfilmen nånsin se den :D

2008-04-04 @ 16:13:22
Postat av: Angelica Lindvall

Rawkfist: Dracula, men snälla?

2008-04-04 @ 17:22:24
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Sid

Vilken skräckfilms älskare verkligen xD fan syrran du är så mainstream men "Misery" var ett intressant val för jag tror nämligen du är den edna som tkr den är bra :P

2008-06-24 @ 02:27:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback