Offentlighetens ljus

Egentligen undrar jag varför så många väljer att bli offentliga? Varför så många vill göra sina röster hörda och välja offentliga yrken såsom journalist eller politiker? För hur kul är det att ens misstag hamnar på någons frukostbord?

"Nämen, ser du, den här reportern har ju blandat ihop dagarna, vilken sopa.. och kolla, hon stavar som en kråka!"

Eller en politiker som säger fel siffror i en valkampanj och sedan håller Sverige för öronen nästa gång han talar.

Jag antar att jag ville bli journalist därför att jag älskar att skriva och träffa nya människor. Och för att det ger en schyst egoboost när många läser ett reportage som man är mer än nöjd över och ens namn och bylinebild finns under artikeln. Men det är sällan jag gör grymma reportage som jag är mer än nöjd över. Fast jag gillar det jag gör och jag vet att jag valt rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback