Tjejsnack om yrkesval

Vilket yrke har du/studerar du till och varför valde du just det?
- Redan i mellanstadiet planerade jag att bli journalist och därför har jag hela tiden vetat vilka vägar jag ska ta. Jag gick samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet med inriktning på samhäll eftersom jag fick extra ämnen som krävdes för att ta sig in på journalisthögskolan. Det fick man inte om man gick media. Nu räckte dock inte mina MVG och VG för att komma in på journalisthögskolan men det gick ju bra ändå.


Trivs du med ditt yrkesval? Varför/varför inte?
- Ja, jag får göra det jag älskar varje dag, träffa nya människor och skriva.


Trivs du på din nuvarande arbetsplats med dina nuvarande arbetsuppgifter? Motivera!
- Ja, jag trivs jättebra på Dala-Demokraten. Det är trevliga kollegor och jag får ofta göra roliga jobb.


Vilket yrke drömde du om att ha när du var liten? Varför just det?
- Jag har alltid velat bli journalist eller författare, det ena har jag uppnått och det andra har jag kvar.


Har du möjlighet att göra karriär/vidareutbilda dig inom ditt yrke och är det viktigt för dig att kunna göra det?
- Det är klart att det finns många möjligheter att göra karriär inom journalistiken men just nu är jag väldigt ung och fortfarande helt ny men jag vill testa att arbeta på flera olika tidningar innan jag beslutar mig för att klättra på karriärsstegen. Nyhetschef i framtiden vore ju inte helt dumt eller varför inte chefredaktör för en egen tidning?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Angelica Lindwall, nu är det dags att du skärper dig.
Din blogg är nästan generande att läsa, dina noveller om en ung lovande journalist är jättedåliga faktiskt.
Du är ju inte ens journalist, det blir man inte av att gå Molkoms folkhögskola med journalistisk inriktning.
Din blogg innehåller så många gramatiska fel och syftningsfel att den skulle kunna användas som avskräckande exempel på vad som händer när en pretentiös brud från Borlänge tar sig vatten över huvudet.

2007-09-22 @ 14:22:20
Postat av: Angelica Lindvall

Anonym: Skulle jag bry mig om vad en enda person tycker som inte ens kan stava rätt på mitt namn? Jag är journalist på papperet och arbetar som det och har gjort det sedan november 2006 då jag först började frilansa för Bröllopsmagasinet. Din kommentar innehåller betydligt fler "gramatiska fel och syftningsfel" än min blogg. Lär dig stava, raring, så ska du nog se att det blir något av dig också. :)

Postat av: Anonym

Ok raring.
Jag har skrivit ledarsidor för Dalarnas tidningar, Aftonbladet och ett antal fackliga tidningar. Jag har en examen från JMK (Journalistik, Media, Kommunikation) och frilansar för alla Sveriges största tidningar. Ett år på Molkoms högskola kanske har gett dig något slags betyg, men skriva kan du faktiskt inte.

2007-09-22 @ 15:16:02
Postat av: Angelica Lindvall

Anonym: Eftersom du skryter så mycket om dina jobb så vågar du väl stå för vem du är? Så man kan googla lite och läsa dina "alster".

2007-09-22 @ 15:48:33
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Anonym

Nej jag föredrar att vara anonym på grund av den anledningen att journalistkåren inte tål kritik innifrån.

2007-09-22 @ 16:58:04
Postat av: Angelica Lindvall

Anonym: Det stavas "inifrån" och inte "innifrån". Fick du aldrig lära dig det på JMK?

2007-09-22 @ 17:07:00
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Miss Jurist

Trevlig blogg du har! :) Denna veckas frågor tycker jag var intressanta; kul att kika runt och se vad folk har för yrken/yrkesdrömmar :)

2007-09-22 @ 22:53:07
URL: http://missjurist.blogspot.com
Postat av: Angelica Lindvall

Miss Jurist: Tack! Ja, jag gillade också veckans frågor. :) Är du jurist? Fan vad coolt!

2007-09-23 @ 11:59:56
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback