I´d rather go naked than wear fur

Jag har en skinnjacka i äkta skinn och jag tror säkert att jag har en del skor med äkta läder (Puma, Adidas, Reebok). Men jag skulle aldrig köpa en pälsjacka. Det finns inte i min värld. Jag går hellre naken än bär päls och jag ska förklara varför.

Pälsindustrin är inriktad så att vissa djur, till exempel rävar, minkar och illrar växer upp i fångenskap och dödas vid lämplig ålder enbart för deras päls skull. Jag tycker att det är fel att djur dödas i syfte att bli en människas dyra pälsjacka eller mössa för att inte tala om alla it-väskor som är gjorda av äkta skinn eller läder och som hänger på var och varannan brats axel. Att djuren enbart föds upp och dödas för deras päls skull är för mig obegripligt. Och jag vill samtidigt påpeka att min svarta jacka i skinnimitation från H&M är snyggare än den som är i äkta skinn.


Kommentarer
Postat av: Pär

Så det är fel med bratsens it-väskor i äkta skinn och läder, men helt okej att du har en jacka och skor i äkta skinn och läder? Låter en aning motsägelsefullt enligt mig...

Postat av: Angelica Lindvall

Pär: Nej, men hur skulle jag kunna veta att det är äkta skinn och läder på skor jag köper? Jag är ingen expert direkt. Man ser ju om skorna är helt i skinn men inte om det bara är nån detalj, sånt lägger inte jag märke till i alla fall.

2007-11-13 @ 11:20:41
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Pär

Det jag menade var att du först skriver att du har en jacka och skor som (förmodligen) är gjorda av äkta skinn och läder, men att du sedan anser att det är fel att bratsen har it-väskor av äkta skinn och läser.
Fick inte ihop det resonemanget riktigt...

2007-11-13 @ 11:59:44
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Pär: Ja, men jag svarade ju på frågan, att jag inte visste att skorna var i läder eller skinn när jag köpte dem. Jag vet fortfarande inte om det är det. Så bra koll har jag!

2007-11-13 @ 12:26:18
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Carolina

Angelica,
Jag maste ju faktiskt pasta att det osar dubbelmoral fran det har inlagget. Tror inte det spelar sa stor roll for djuren i fraga om de blir dodade for palsens skull eller skinnet skull. Dessutom ar akta skinn/pals-varor markta sa att om man verkligen skulle bry sig sa mycket om den har fragan; kan kolla och sedan ta ett beslut om man vill kopa eller inte.

2007-11-13 @ 16:50:44
Postat av: Angelica Lindvall

Carolina: Det gör det verkligen. Jag äter ju till och med kött ibland. Och jag vet att jag kommer fortsätta köpa märkesskor men däremot kommer jag aldrig köpa en päls eftersom jag tycker att det är osmakligt att ha massvis med döda djur hängandes över mig.

2007-11-13 @ 17:05:46
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Carolina

Osmakligt forstar jag att man kan tycka och det ar legitimt skal att skriva ett inlagg om det. Dock ar det val lika osmakligt att bara skinn (=doda djur)?
Forlat mig men forstar bara inte ditt resonemang.

2007-11-13 @ 20:16:06
Postat av: Angelica Lindvall

Carolina: Ja, det är ju dubbelmoral hur man än vrider och vänder på det.

2007-11-13 @ 22:01:50
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: J

Ojsan hoppsan Kerstin! Gott om nävergnagare som läser din blogg. Själv älskar jag Päls och skinn! Köper minst en ny pälskappa om året och det är jag stolt över. Varför finns det annars djur? Men det är ju min åsikt..

2007-11-13 @ 22:33:24
Postat av: Angelica Lindvall

J: Okej. Jag funderar på att göra ett par vantar av min hunds ulliga päls men det räcker ju med att karda honom.

2007-11-13 @ 22:52:04
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: J

Det funderar jag faktiskt också på, men just nu sover hunden och ser så söt ut.. Jag föredrar minkpäls! Vad ska man ändå med så äckliga djur till?!

2007-11-14 @ 11:15:29
Postat av: Angelica Lindvall

J: Ja, det har du rätt i! Men älgar är ändå fulast, man kanske borde göra en älgkappa av deras päls?

2007-11-14 @ 11:20:47
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: J

Älgkappa skulle jag aldrig ta på mig! Så billigt och simpelt! Folk kan ju tro att man går klädd i skabbräv! Och det vill vi väl inte? Visst? =)

2007-11-15 @ 16:59:13
Postat av: Erika

Jag tänkte bara upplysa dig om att djur också dödas enbart för sitt skinn lika väl som de dödas för sin päls.
Men den almänna uppfattningen är ju att päls är mer oetiskt.
MEn tänker du efter litegranna så inser du säkert att det finns dubbelt upp av olika skinnvaror än det finns pälsvaror.
Såg ett islag på tv där de talade om just detta att de flesta har uppfattningen om att skinnet tas tillvara från djur som slaktas för att bli mat. DET är mycket långt ifrån sanningen.

2007-11-25 @ 11:47:23
Postat av: lotta

en sen inflik: dessa pälsmössor och pälsjackor importeras ifrån Kina där djuren torteras innan och får sitta i minimala burar inträngda med 50 andra hundar. medan skinnjackor vet jag inte så mycket om, men hysterin över det där med pälsar tyder på att just den branschen är värre än med skinnajckor, de är ju också gjorda av större djur och hålls då kanske bättre än med katt,hund,mink,iller osv.

2008-01-05 @ 16:33:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback