Älskade Astrid

I dag skulle Astrid Lindgren fyllt 100 år om hon hade levt. Hon dog den 28 januari 2002.



Astrid Lindgren skrev 88 böcker under sin livstid. Hon förvarade alla hemma i sin bokhylla och jag tror säkert att hon smekte ryggarna ibland och kände sig nöjd med vad hon åstadkommit. Jag tycker att det är rent ut sagt förjävligt att hon aldrig fick Nobelpriset i litteratur.

Jag har flera böcker av Astrid Lindgren och jag vårdar dem alla ömt. Hon hade en sådan fantasi som vilken skrivande själ som helst avundades. Astrid förlorade aldrig sitt barnasinne, hon lät det leva vidare genom sina berättelser och på så sätt fångade hon en hel värld. Jag vill ge Astrid Lindgren Nobelpriset postumt, det är hon värd mer än någon annan.

Kommentarer
Postat av: E

Hur har det gått för dina klasskamrater från journalistutbildningen? Har alla haft lika lätt att få jobb som du?

2007-11-14 @ 15:32:05
Postat av: Carolina

Jag haller absolut med dig Angelica!
Vad hade jag gjort hela min barndom utan Astrid?!

2007-11-14 @ 18:16:58
Postat av: Angelica Lindvall

E: Jag har ingen riktig koll faktiskt. Jag vet att några pluggade vidare men nästan alla fick sommarjobb på tidningar i alla fall och några är väl fortfarande kvar på respektive sommarjobb, däribland jag.

Postat av: Angelica Lindvall

Carolina: Ja, bättre barnboksförfattare går inte att hitta. Hon var underbar! Länge leve Astrid!

2007-11-14 @ 19:25:14
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Alexzandra

Oj hon dog dan före min födelsedag :-S Såg en jätte bra dokumentär om henne igår kväll.. Jag o Mrs.M bestämmde att vi ska se mio min mio nån dag. Det va jätte länge sen jag såg den. Annars är jag väldigt uppdaterad på alla hennes filmer. Tittar på dem titt som tätt. O små syskona får höra pippi varje kväll innnan de somnar så. hehe. Håller verkligen med om att hennes fantasi är one of a kind och barnasinnet. Helt otroligt! Massa hyllningar till henne idag tycker jag.

2007-11-14 @ 20:41:11
URL: http://alexzandra.blogg.se
Postat av: Fredrik

Det är helt jävla sinnesidiotiskt att hon inte fïck nobelpriset i litteratur! jävla akademi som anser att hon inte var tillräckligt fin eller något... :/

2007-11-14 @ 21:24:05
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Knowledge

Vet ni ens vad kriterierna för nobelpriset i litteratur är? Knowledge is everything.

2007-11-14 @ 21:59:55
Postat av: Angelica Lindvall

Alexzandra: Ja, fast filmerna är ju inte lika bra som böckerna!

2007-11-15 @ 08:14:10
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Fredrik: Ja, varför skulle inte en barnboksförfattare kunna få nobelpriset? Hon om någon har ju lyckats få alla världens barn att somna om kvällarna och drömma om Jonathan Lejonhjärta, Skalle-Pär, Pippi Långstrump, Madicken och Kalle Blomqvist.

2007-11-15 @ 08:15:45
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Knowledge: Ja, kriterierna är väl att en gubbe (såklart!) ska skriva en tjock tråkig bok med svårt språk som ingen vanlig människa orkar läsa för att få Nobelpriset i litteratur.

2007-11-15 @ 08:17:12
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback