Linda Skugge

Jag har aldrig gillat Linda Skugge. Hennes senaste krönika får mig bara att tycka ännu mer illa om henne. Jag klarar inte av viktigpettrar som sitter på sina höga hästar och klankar ner på dagens ungdomar som om de inte var värda ett ruttet lingon. Och Linda Skugge, det som lockar exempelvis mig till att bli journalist är inte lönen utan för att jag vill arbeta med något som jag älskar och som jag vet att jag kan utvecklas inom. Förutom att jag får använda mitt bästa verktyg så får jag också träffa många intressanta människor vilket är ett stort plus inom yrket som journalist. Jag blir illa berörd av att höra hur du påstår att man jobbar gratis inom mediabranschen. Fast det förstås, med din lön på närmare 40.000 kronor i månaden så lär du väl knappast ha råd att ge mat till dina barn?

Det största misstaget mediabranschen gjort var att låta en sådan gnällig och sur kärring som Linda Skugge få göra sin röst hörd. Och tjejerna med de självlysande krukorna, ta inte åt er! Utan entreprenörskap stannar Sverige.

Kommentarer
Postat av: P.

Hon utnyttjar ju verkligen sin chans att reta upp och säga det hon vill, vilket är hennes jobb.

Postat av: Elin

Henns jobb är ju att retas och i intervjuer har hon ju sagt att hon vet exakt vad som retar folk och provocerar dem. Det har hon lyckats med =)
Ang. hennes krönika. Jag kan tycka att hon har en poäng. Alla "vill jobba inom media" idag. Trots att det är ett överskott på journalister och många går utan arbete. Jag tycker hon är bra. Hon kommer med nya infallsvinklar, vilket är hennes jobb.

2007-05-19 @ 15:59:03
Postat av: Candy

Jag gillar inte heller Lind Skugge. Läste om hennes senaste krönika i Carolines blogg, och fy vad irriterad jag blev över det. Att hon bara orkar klanka ner på de som har drömmar. Visst, det finns de som tror att mediabranschen är askalasoch glamour 24/7 och har fått för sig att det är skitenkelt att hitta ett jobb. Men hon svartmålar ju bara en bransch som hon själv är aktiv inom. Om det är så hemskt att jobba med media, varför blev hon krönikör? Det blir en sådan dubbelmoral från hennes sida. Dessutom tror jag inte på att det är så svårt att hitta jobb. Överhuvud: allt detta snack om att det är svårt att hitta jobb som ung oavsett bransch, står mig upp i halsen. Bara man har tillräckligt med vilja, attityd och envishet lyckas man. Jag har fått jobb enkelt. Man tar vad som bjuds och sen arbetar man sig uppåt.

2007-05-19 @ 16:21:31
URL: http://onlythefakessurvive.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

P: Ja, sådant är ju alltid kul men jag tycker inte att hon ska kasta sten när hon själv sitter i ett glashus. Och med det menar jag hennes feta lön.

2007-05-19 @ 16:23:22
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Elin: Ja, som krönikör är det ju meningen att få folk att reagera men jag tycker att hon kör med en sådan vidrig dubbelmoral. Typ att alla arbetar gratis inom media men så sitter hon själv där med en fet lön på närmare 40.000 i månaden.

2007-05-19 @ 16:24:36
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Candy: Ja, jag har också matats med hur svårt det är att få jobb men det har inte hindrat mig. Jag har vetat sedan jag först lärde mig skriva att det är journalist jag ska bli. Jag har inte haft problem att få arbete inom media. För precis som du skriver, det handlar om envishet.

2007-05-19 @ 16:26:18
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Ida

Jag är inte heller så megaförtjust i henne, men den där krönikan diggar jag hårt! Jag tycker hon har helt rätt i den!

2007-05-19 @ 16:50:42
URL: http://jazzflicka.blogg.se
Postat av: LadyM

Har också skrivit ett inlägg om henna idag, gillade inte heller det hon skrev. Då kan hon väl ta ett jobb inom vården då, om det är dåligt betalt och dåligt att vara kulturarbetare.

2007-05-19 @ 17:42:40
URL: http://ladyprecious.blogg.se//
Postat av: Angelica Lindvall

Lady M: Ja, jag håller med.

2007-05-19 @ 18:14:00
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Ida

Men långt i från alla gör ju det. Och även fast hon som du säger sitter i glashus, tycker jag att det är bra att hon skriver om saker som inte riktigt handlar om just henne hela tiden. Det där stycket om att det inte är så jävla glamoröst att flasha upp sina barn på skansen älskar jag! Jag tycker nämligen oxå att det är jävligt konstigt att alla vill bli så konstnärliga nu förtiden... Jag diggar denna krönika, som sagt!=)

2007-05-20 @ 10:35:42
Postat av: Angelica Lindvall

Ida: Jag tycker inte alls att det är konstigt att folk vill använda sina talanger istället för att nöja sig med ett jobb på Ica.

2007-05-20 @ 11:42:30
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Sofia Style

en dålig krönika fylld av dubbelmoral.

2007-05-20 @ 14:13:04
URL: http://sofiacarlberg.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Sofia Style: Exakt. Jag förstår inte alls vilken poäng hon vill komma till? Om hon nu är så jäkla missnöjd över sitt jobb, varför slutar hon inte bara? Varför måste hon krossa de ungas drömmar?

2007-05-20 @ 15:50:03
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Ida

Ja, men grejen är ju att det är så många som verkligen inte har någon talang!:P Dessutom är alla ungdomar så jävla högtravande och tror att de ska bli något, med mig inräknad!:P

2007-05-20 @ 16:44:27
Postat av: ida

... och vad gör vi när ingen vill jobba på Ica?? När alla står bakom stafflin och bara drömmer?:P

2007-05-20 @ 16:45:39
Postat av: ida

...och om den där lilla krönikan får ungdomars konstnärsdrömmar att krossas, då var nog det lika bra! Så, nu ska jag inte spamma mer här:P Ses i morgon!

2007-05-20 @ 16:46:54
Postat av: Angelica Lindvall

Ida: Spammare! =p Ja, du är nog den enda som tyckte att hennes krönika var bra. Dessutom gillar jag de självlysande krukorna.

2007-05-20 @ 17:06:22
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag tror man får se krönikan på rätt sätt. Den handlade ju faktiskt om att hon anser att många unga har en alltför glamorös bild av mediajobb, som inte stämmer med verkligheten. Även om Skugge själv tjänar kosing så är det få i den branschen som gör det. Bara för hon själv tillhör skalan som lyckats bra så ser jag ingen fel i att hon talar om hur verkligheten ser ut.

2007-05-20 @ 17:25:26
Postat av: Ida

Håller med ovan!
Och Angelica, jag är inte den enda som gillar den!
De självlysande krukorna verkar helt groteskt fula, om jag får säga det!:P

2007-05-20 @ 19:08:20
Postat av: Candy

Ida: Men är det nåt fel med att ha drömmar, menar du, eller? Som jag ofta poängterar: en människa utan drömmar är ingen människa. Åtminstone inte en hel. Alla kommer vi att bli nåt. Oavsett det är skatterättsjurist, utrikeskorrespondent, charkansvarig på Ica eller marknadsplanerare. Eller är man ingenting om man inte har ett "statusjobb"? Jag tycker att det du skrev senast mest bara befäster redan förekommande fördomar om diverse yrkeskategorier. Jag kan se din poäng, men jag tycker inte att det är en bra poäng. ;) Lindas krönika sög- så gör även Linda.

2007-05-20 @ 19:18:15
URL: http://onlythefakessurvive.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Anonym: Självklart är inte mediabranschen en dans på rosor men det är ingen bransch. Man måste vara envis och kämpa sig upp. Fast för mig har pengar aldrig varit viktigt, jag vill bli journalist för att tillföra andra något, inte för att tjäna pengar.

2007-05-20 @ 19:31:28
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Ida: Jag tycker idén var grym. Och jag tycker att du har fel. Man ska inte krossa människors drömmar. Då är man ingen människa utan bara en liten lort som Jonathan Lejonhjärta sa.

2007-05-20 @ 19:32:32
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Candy: Låt människor ha sina drömmar! Utan drömmar är ju livet helt meningslöst.

2007-05-20 @ 19:33:12
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: P.

Jag skulle behöva en sån kruka.

2007-05-20 @ 19:38:29
URL: http://journaliststudent.blogg.se
Postat av: elin

Jag förstår inte varför just linda Skugge upprör så. Jag tycker hon skriver intressant och tänkvärt. Provocerande, ja visst, men folk läser alltid det hon skriver. Att folk reagerar så betyder ju att hon behövs. Att skriva medelmåttiga texter som inte väcker ngn reaktion gör väl knappast någon till en bra krönikör?
Alla känner sig så kränkta och trampade på tårna hela tiden. Man får väl ta det för vad det är! Du esjälv lite småprovocerande ibland Angelica - s h ju tagit efter konceptet ;)

2007-05-20 @ 22:50:55
Postat av: Ida

Håller med ovan igen!;)
Och Candy: Jag tror inte att den där krönikan kan krossa drömmar hos ungdomar som verkligen har starka sådana. Jag håller med Skugge om att det är mycket KONSTIGT att alla plötsligt blivit så "konstnärs-travande". Att krossa människors drömmar har jag inte sagt att jag vill, men jag tycker inte Skugge gör det. De som tycker det är överdrivet känsliga!
och Angelica: Jag tycker du har fel!

2007-05-21 @ 09:10:09
Postat av: Angelica Lindvall

Elin: Ja, det är klart att man ska väcka debatter och reaktioner som krönikör. Det är ju syftet med jobbet men jag tycker att det är jäkligt dumt att krossa unga människors drömmar. Ungdomar som kanske ser upp till Linda Skugge och vill bli som henne (vem som vill det vete fan, men ja, du förstår poängen). Vi unga är framtiden. Vad händer när alla regissörer, journalister och fotografer går i pension? Ska dessa yrken bara försvinna då eller ska Linda Skugge arbeta till hon dör? Vad är motivet?

2007-05-21 @ 10:36:01
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

P: Jag med!

2007-05-21 @ 10:36:27
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Ida: Sluta spamma någon gång! =p

2007-05-21 @ 10:38:13
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Sofia Style

för det första skrev människan inte ens en bra text enligt min åsikt och för den andra så är det iinte så dåligt betalt som alla vill påstå. Ett vik på aftonbladet ger 24 000, det är väl inte så skamligt? Jag har aldrig sett pengar som mitt mål när jag som trettonåring valde yrkesbana, jag såg möjligheten att få göra det jag älskar. Jag älskar att arbeta som journalist och det finns tusen möjligheter inom yrket! Kram till dig!

2007-05-21 @ 12:25:22
URL: http://sofiacarlberg.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Sofia Style: Du har helt rätt! En fet lön har aldrig varit mitt mål. Men 24.000 för ett vik på Aftonbladet är verkligen inte fy skam! Att vara journalist är det roligaste som finns och det är värt mer än ett välbetalt jobb tycker jag.

2007-05-21 @ 12:30:29
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: elin

Alla som läser till journalister får inte jobb på Aftonbladet, eller hur? Känns som en poäng blivit missförstådd här.
Nej, Skugge kanske inte har det mest fantastiska skrivspråket. Men jag anser inte att man behöver skriva på perfekt akademisk svenska för att vara bra som krönikör. Hon är bra för hon kommer med nya intressenta infallsvinklar och får fram ett nytt budskap. Folk upprörs för att de känner sig trampade på tårna, men det är ju upp till en själv på vilket sätt man tar åt sig.

2007-05-21 @ 12:58:58
Postat av: Angelica Lindvall

Elin: Alla som läser till journalister vill kanske inte jobba på Aftonbladet. Men det har inte med saken att göra. Jag tycker att det är tragiskt att människor ska behöva välja yrken för pengarna istället för att använda sina medfödda talanger och göra något bra. Sverige är nog kapitalistiskt ändå. Låt människor följa sina drömmar. Vem mår bättre av att trycka ner två tjejer som kommit på en idé om en kruka som lyser när blomman behöver vattnas? Hoppas Linda har svårt att sova om nätterna. Alla ungdomar är inte hårdhudade, vissa är känsligare än andra och dem ska man tydligen pissa på enligt Linda Skugge.

2007-05-21 @ 14:08:14
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Elin

Ok, det där med krukorna var ett elakt påhopp. Så långt kan jag hålla med.
Men överlag så tycker Linda Skugge är en skribent som behövs.

2007-05-21 @ 14:29:14
Postat av: Angelica Lindvall

Elin: Jo, hon behövs säkert lika väl som alla andra krönikörer men för det behöver man inte tycka att hon är duktig på det hon gör.

2007-05-21 @ 15:43:53
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Candy

Ida. jag tycker inte att hon krossar drömmar. Men jag tycker att hon nedvärderar andras drömmar, och kastar sten i glashus. Samt att hon skriver dåligt. :S

2007-05-21 @ 21:16:19
Postat av: Angelica Lindvall

Candy: Word!

2007-05-22 @ 09:27:09
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Ida: Spammare!

2007-05-22 @ 12:36:28
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Ida

Okkej, ska sluta kommentera då, trodde du ville ha en liten debatt...men du kanske fick slut på argument?!:P

2007-05-22 @ 14:06:30
Postat av: elin

"Det största misstaget mediabranschen gjort var att låta en så sur och gnällig kärring som Linda Skugge göra sin röst hörd". Där lät du som Linda Skugge ;)

2007-05-23 @ 14:51:19
Postat av: Angelica Lindvall

Ida: Japp, jag har redan sagt alla argument. Hon är en surkärring som älskar att krossa unga människors drömmar och det är inget man ska ha en eloge för.

2007-05-23 @ 15:29:48
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Elin: Haha, jag är bättre än Linda Skugge. =p

2007-05-23 @ 15:30:16
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Gabriella

Ja. Linda är en tjurkärring och en gnällspik och tråkig. Mycket bättre skrivbent förr enligt min mening. Men alla kan ju inte gilla alla. För att inte tala om att tycka lika
Därimot så gillar jag din blogg :)

2007-07-28 @ 13:53:52
URL: http://kelma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback