En liten skola i journalistik

Är du en engagerad människa som brinner för mänskliga rättigheter och att få göra din röst hörd? Ja, då är inte jobbet som journalist det bästa för dig utan snarare krönikör och det är en stor skillnad. Journalist är något man kan utbilda sig till vare sig man har talang eller inte (men de som har talang ligger klart steget före). Krönikör kan alla som har egna åsikter bli. Det finns många krönikörer på stora tidningar i Sverige som inte har en journalistutbildning i bagaget utan de kanske har en annan utbildning som väger upp.

Som journalist ska du helst inte vara med i något politiskt förbund eller någon organisation för mänskliga rättigheter. Det är inte så kul om något skulle hända med organisationen som ger dålig publicitet och så vips, så var den journalisten borta ur systemet. Fast jag tycker att det är rent ut sagt förjävligt. Som journalist ska du självklart vara objektiv men på din lediga tid har du rätt att vara vilken människa du vill. Journalister har en liknande yrkesroll som poliser vad gäller skillnaden mellan yrke och privatperson. Tror ni aldrig att en polis har druckit hembränt, laddat ner musik på nätet, kört för fort?

I min yrkesroll måste jag vara objektiv även om jag skulle tycka si eller så. Men jag är inte journalist 24 timmar om dygnet och har därför rätt att tycka vad jag vill på min fritid så länge det inte bryter mot någon lag.

Kommentarer
Postat av: Carro

Precis. Man måste få vara mänsklig och ha ett privatliv också, även om man är journalist så har man rätt till sitt privatliv. En människa helt utan åsikter kan ju knappast må bra, en människa som bara anspassar sig efter andra och alltid tycker likadant som alla andra kan ju faktiskt inte må speciellt bra tror jag.

Postat av: Angelica Lindvall

Carro: Nej, hur fungerar sådana människor egentligen? Likgiltighet är ju den värsta känslan i världen.

2007-05-17 @ 19:12:19
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback