Religionsfrihet

Jag tror inte på gud. Men jag kallar mig inte heller agnostiker även om jag måste ha bevis för guds existens för att kunna tro. Jag kallar mig för Angelica och jag tror på mig själv. Vissa kan hamna i status quo och söka sig till gud i ren desperation men jag kommer aldrig kunna be och tro på något så länge jag inte fått framlagda bevis på att gud verkligen existerar. För mig är det som att fortfarande vara dum nog att tro på tomten. Fast det underliga är att jag älskar de kristna traditionerna, jag firar både jul och påsk men utan att tänka på själva innebörden. För mig har dessa högtider alltid varit klassade som mysiga familjedagar.

Jag motsäger mig även på flera andra plan, jag är till exempel konfirmerad och har inga som helst planer på att gå ur kyrkan eftersom jag vill gifta mig kyrkligt. Jag har redan valt ut en kyrka och det är samma kyrka där min pappa ligger begravd och där jag döptes. Jag är mycket fascinerad av kyrkor och särskilt gravstenar. Det första jag gör när jag åker utomlands är att leta upp en kyrkogård för att läsa på gravstenar. Jag finner det ytterst intressant att kunna utläsa vilka yrken de döda personerna haft och hur gamla de blev. När jag var yngre samlade jag också på kors. Jag tror att det är vanligare i dag att människor firar de kristna högtiderna utan att vara troende.

Jag har alltid haft MVG i religion och skulle mycket väl kunna tänka mig att bli religionslärare. Men jag undrar om det skulle gå om man saknar tron? För jag kommer aldrig börja tro på något annat än mig själv, det är min drivkraft i livet och hittills har det gått väldigt bra.

Kommentarer
Postat av: kyrksyster

Man behöver nog inte ha en egen tro för att bli religionslärare. Man undervisar ju i alla religioner.

Funderar lite omkring ditt behov av bevis... Egentligen finns det bara ett sätt att ta reda på om det är sant - att pröva. Att pröva att be, leva som kristen, läsa bibeln, söka sig till kyrkan och uppriktigt fråga efter den väg man ska gå...
De flesta som vågar blir inte besvikna...

Postat av: Angelica Lindvall

Kyrksyster: Ja, det där har du allt rätt i vad gäller undervisningen.

Och du har säkert rätt om det andra också men det är inget jag har lust att testa. Jag är för ifrågasättande tror jag.

2007-03-09 @ 19:30:59
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: kyrksyster

Om man känner motvilja är det inte så lätt...

Men ifrågasättande... det är väl bara sunt?

2007-03-10 @ 16:45:37
URL: http://blogg.aftonbladet.se/312/
Postat av: Angelica Lindvall

Kyrksyster: Ja, ifrågasättande är nog enbart sunt som du säger. Och jag utbildar mig ju till journalist så det är nog en bra egenskap. =p

2007-03-10 @ 18:40:50
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback