För det är du värd

Jag vet att jag är partisk vad gäller kvällstidningar men Aftonbladet startade i dag en helt makalöst bra artikelserie om kvinnorna med Sveriges lägsta löner. Den här artikeln fick mig verkligen att koka av ilska. I andra länder snackar man hela tiden om hur bra vi i Sverige har det. Men är det inte rent ut sagt förjävligt att kvinnor fortfarande tjänar mindre än män? Det ska löna sig att arbeta säger politikerna och visst, det tycker jag med. Men kan de då förklara för mig varför man får ut mer pengar genom att leva på socialbidrag istället för att arbeta?

Nej, nu jävlar, tjejer! Upp till kamp! Vi ska kräva våra pengar, lika lön för samma arbete oavsett kön är ju en självklarhet!


Bild: www.sosialisme.no


Kommentarer
Postat av: Filippa

JA verkligen! Helt sjukt att de ska vara nån skillnad, det är sverige vi lever i föfan

Postat av: CANDY

Å andra sidan har jag läst någonstans att kvinnor har lägre löner än män, därför att de fortsätter att välja branscher som generellt sett har sämre lönestandard. Om man däremot utför samma arbete, inom samma bransch, med samma meriter, bör man självklart ha samma lön som en man. Problemet är väl att många kvinnor är rätt dåliga på att argumentera för högre lön. Tex. på lönesamtalet säger mannen att han vill ha 1000 kronor mer i månaden, kanske får han då 400 mer i månaden. Medan kvinnan är blyg och säger: "jag vill ha 100 mer i månaden", och då givetvis får just detta. Kvinnor är ju av naturen mer försiktiga och män mer tävlingsinriktade (nu generaliserar jag, som du kanske märker, stämmer inte på ALLA- det stämmer inte på mig tex.). Ännu ett praktexempel på det beksrivs i min psykologibok: på en anställningsintervju där frågan är hur bra på engelska man är. Mannen svarar att han talar flytande engelska, medan kvinnan säger att hon talar engelska ganska bra. Fast visst tror jag att det delvis ligger lite psykosociala orsaker bakom, det är ju trots allt inte särskilt länge sedan var och varannan kvinna i Sverige var hemmafru. Det är ju heller inte så länge sen man avskaffade den där lagen som sa att man får slå sin kvinna så länge det inte orsakar bestående skador. Ett samhälle tar tid att förändra, och därigenom också både kvinnors och mäns attityder gentemot sig själva och sin omgivning.

Det man främst måste förändra är nog kvinnors sätt att tänka och få oss att bli lite framfusigare, mycket måste komma från oss själva. Jag tycker ändå att vi är ganska jämställda i Sverige. Det finns dock ett plan där man diskriminerar både kvinnor & män, och det är när det kommer till samhällets syn på våldtäkt. Men det hör inte till just det inlägg du skrev. :)

2007-03-26 @ 18:08:35
URL: http://onlythefakessurvive.blogg.se
Postat av: Anonym

Intressant blogg. Fortsätt så. Jag kommer fortsätta besöka den om den håller samma mått.

2007-03-26 @ 21:20:39
Postat av: Anonym

Intressant blogg. Fortsätt så. Jag kommer fortsätta besöka den om den håller samma mått.

2007-03-26 @ 21:21:04
Postat av: Anonym

Intressant blogg. Fortsätt så. Jag kommer fortsätta besöka den om den håller samma mått.

2007-03-26 @ 21:21:25
Postat av: Angelica

Filippa: Ja, jag hoppas det sker en förändring snart.

2007-03-27 @ 09:45:02
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

CANDY: Ja, det tar verkligen tid att förändra ett samhälle. Och vi tjejer måste våga ställa krav och inte sitta tysta i skymundan. Det där om samhällets syn på våldtäkter är en mycket intressant fråga, det kanske man borde ta upp.

2007-03-27 @ 09:51:12
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Anonym: Tack, vad snällt. :)

2007-03-27 @ 09:51:33
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback