Studio sex

Nu har jag äntligen läst ut Studio sex, den första boken i serien (rent innehållsmässigt) om journalisten Annika Bengtzon som arbetar som kriminalreporter på Kvällspressen i Stockholm.

Jag får väl bannor nu men jag tycker inte alls om Liza Marklunds bok om Annika Bengtzon och jag vet inte alls hur jag ska orka läsa vidare i serien. Handlingen är sisådär, det är ingen journalistisk uppenbarelse. Det kanske är en bra bok för en 14-åring som drömmer om att bli journalist men allt som stod i boken visste jag redan och då har jag bara gått ett halvår på journalistlinjen. Annika Bengtzon som Liza Marklund själv beskrivit som en kopia av sig själv när hon var som värst, är ingen kvinna jag skulle vilja arbeta med. Annika Bengtzon är rentav hemsk, en riktig gam som bokstavligt talat går över lik för att få sin vilja fram och dessutom är det absurt att hon bara döms för skyddstillsyn när hon dödar sin pojkvän. Jag tyckte också att det var fruktansvärt att hennes kille dödade hennes katt men kan man verkligen jämföra ett människoliv med en katt? Okej, att hennes pojkvän misshandlat henne under flera års tid men det är fel av polisen att läsa hennes dagböcker om hur han förgriper sig på henne. Dokumenterade skador på bild är det bästa beviset och jag tycker hon borde blivit dömd för dråp så att man hade sluppit henne i fortsättningen. 

Språket är lättförståeligt, för lättförståeligt för min smak. Jag vet inte riktigt vilken målgrupp Liza Marklund är ute efter men jag kände mig som läsare, nästan dumförklarad. Jag klarar mig gott utan långa förklaringar om hur en redigerare arbetar till exempel.

Jag ger Studio sex en tvåa. Och hoppas att Sprängaren och Paradiset är bättre.

Kommentarer
Postat av: Carro

Personligen så älskar jag Annika Bengtzon, dock så har jag haft lite svårt för Marklunds böcker. Jag tycker tex att Belinda Olssons bok var mycket bättre, dock läste jag Studio sex för längesen och jag tycker att den är bra. Vad tycker du om filmerna? Gillar du dom bättre?

Postat av: Angelica

Carro: Jag tycker att Belinda Olsson är i en klass för sig, jättebegåvad journalist och författare.

Jag såg Sprängaren för många år sedan men minns inte vad jag tyckte, för jag somnade.

2007-01-04 @ 11:22:35
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Bengt

Är inte Paradiset första boken i serien?

2007-01-04 @ 14:53:34
Postat av: Angelica

Bengt: Liza Marklund skrev Paradiset först men Studio sex är den första boken rent innehållsmässigt (som jag skrev i inlägget).

2007-01-04 @ 16:59:48
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Pär

Vadå radarpar? Vi är ju ändå en radartrio (bilden på mitt inlägg som du kommenterade), right? =)

Vill minnas att jag har läst alla Liza Marklunds böcker om Annika Bengtzon och att jag varken tyckte bu eller bä om dem. Spännande för stunden, men satte inga avgörande avtryck.
Däremot blev jag oerhört berörd av hennes andra böcker "Gömda" och "Asyl". En annan bok av en jounalist som jag varmt rekommenderar är "Anhörig" av Katerina Janouch.

2007-01-04 @ 17:50:08
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Angelica

Ja, men jag vet inte hur du är på fest! Jag har bara sett Roger och Jonte in action så att säga! =p

Jag tycker också att Gömda var bra, men jag gillar alla biografier. :) Tack för tipset!

2007-01-04 @ 21:59:00
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback