Personligt brev

När det är januari, rusk och regn så känns sommaren väldigt avlägsen. Sommarjobben som dyker upp lite varstans i tidningen får en att faktiskt inse att tiden går fort och att det är dags att börja skicka in ansökningar om man ska kunna få något jobb. Fast det är sjukt svårt att skriva ett personligt brev som får arbetsgivaren att verkligen bli intresserad. Ni som gärna har en hel del erfarenheter på den här fronten får gärna maila tips på ett lyckat personligt brev till mig på [email protected] Jag vore evigt tacksam.

Kommentarer
Postat av: P.

var lite "egen", lite unik.
skriv inget tråkigt brev, utmärk dig.
det tror jag hjälper mycket.

Postat av: Angelica

P: Jag kanske borde gå till rektorn och begära ut ditt personliga brev.. ;) Tack för tipset!

2007-01-17 @ 09:36:00
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Jag hade gärna hjälpt dig om jag kunnat, men de jobb jag fått har jag fått för att jag gått in till chefen och presenterat mig och sen ringt och tjatat lite.

Jag tror iaf att man har mycket vunnet på att skriva ett lite annorlunda brev. Försök undvika de vanligaste klyschorna och fraserna som flexibel, stresstålig och glad/positiv. Försök att lyfta fram andra egenskaper som är bra och om du ändå vill skriva att du är glad, använd ett annat sätt att uttrycka dig. Det är väl det lilla tips jag kan ge. Och skriv INTE att du vill ha barn i unga år eller nåt sånt ;)

2007-01-17 @ 11:56:44
URL: http://annilelica.blogg.se
Postat av: Angelica

Angelica: Dina tips låter bra, det ska jag ha i åtanke när jag sitter ner och skriver! ;)

2007-01-17 @ 13:18:20
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Annaa M

Min erfarenhet när jag som klubbordförande på en tidning gjorde urvalet bland sökande till både sommarvikariat och andra tjänster tillsammans med medelålders manlig chefredaktör var att han föll för precis alla de vanligaste klyschorna och fraserna! Det är länge sedan, men inget har fått mig att tro att det har förändrats. En tjej med jättefina stilprover och ett kul brev ratades till förmån för en två år yngre tjej med trist brev och sämre stilprov. Varför? För att den första tjejen hade rest utomlands ett halvår efter JH medan den andra sökt jobb direkt och därför ansågs "ambitiösare och hungrigare!" En annan duktig journalist ratades för att hon jobbat framgångsrikt som frilans ett tag och därför kunde ha för mycket idéer och inte vara formbar och ta skitjobben. En tredje ifrågasattes kraftigt för att hon inte var tillräckligt snygg i håret på anställningsintervjun. Osv.

De tjejer som fick bäst jobb och gjorde snabbast karriär på min tid var de som tog på sig tajtaste jeansen/kortaste kjolen och mest urringade linnet, målade munnen röd och gick upp till redaktionscheferna direkt. De skaffade en sorts jättestora svarta portföljer också som gjorde att de skulle se seriösa ut samtidigt.

Det här var ju jättedåliga tips.

2007-01-17 @ 17:20:15
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Angelica

Annaa Mattsson: Oj, det lät inget vidare.. Jag som inte gillar klyschor, men jag får väl kanske tänka om. Fast urringning och tajt kjol skippar jag nog! (Alla vet ju att man antingen har urringat eller kort kjol, inte både och samtidigt). ;)

2007-01-18 @ 08:34:01
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback