Kejsarens nya snitt

Journalisten och författaren Linda Skugge skrev i helgen en krönika om de bekvämas förlossning, kejsarsnitt: "Ja, detta är de bekvämas sätt att föda barn på. And I like it! Ordning och reda och rent och snyggt och inga bakterier och prydligt och snabbt och inga primalskrik, framför allt inga primalskrik. Förutom från den lilla pyttebebisen som de plockar ut och lägger uppe på ens bröst. Det är helt magiskt".


Jag har svårt att uttala mig i frågan eftersom jag aldrig fött barn. Jag har alltid lyssnat intresserat om än äcklat på mammor som diskuterar sina förlossningar med varandra. Och trots att vaginal födsel gör mest ont så tror jag att det är värre med kejsarsnitt-efteråt. Man får till exempel inte städa eller bära tungt på sex till åtta veckor efter ingreppet. Det måste vara hemskt att inte ens få lyfta sitt eget barn när det skriker. Jag skulle hellre vilja föda barn vaginalt eftersom det ju är resan som är den stora utmaningen. Som en av kommentarerna till Linda Skugges krönika "Lockar mig inte alls! Ungefär som att släppas av på toppen av Mount Everest med helikopter; inte speciellt intressant, eftersom det är resan som är målet" så håller jag fullständigt med. Däremot tror jag att en dag kommer tvingas föda med kejsarsnitt eftersom mitt bäckenben är så pass trångt. Men det är en annan historia.

Nyfödd bebis


Ska man som havande kvinna få bestämma sin förlossning trots eventuella komplikationer?

Kommentarer
Postat av: mady

hm, jag ser inget fel?

Postat av: Alexzandra

Jag tycker INTE man ska få bestämma det själv. Jag tycker bara de ska vara ett alternativ fall det kan bli komplikationer genom vaginal födesel. En sista utväg lr va man ska säga.... Som min mor som inte ville gå igenom en 3e förlossning på 36h.. Eller om barnet är i fara pga navelsträng runt halsen, felvänd etc... O jag håller verkligen med om att hela poängen är borta med ett kjesarsnitt. för mig känns de som att man måste uppleva en graviditet + en förlossning. dessutom är jag livrädd för ärr... Hu.

2007-02-12 @ 16:43:52
URL: http://alexzandra.blogg.se
Postat av: Angelica

Mady: Headern är borta samt min presbild?

2007-02-12 @ 17:14:23
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Alexzandra: Ja, det känns som att förlossningen är en betydlig del av hela resan. Och som du säger, ärr är inte så supersnyggt även fast snittet oftast tas utmed bikinilinjen.

2007-02-12 @ 17:15:27
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback