Lady Di

I dag är det exat tio år sedan prinsessan Diana omkom i en bilolycka. Hon och pojkvännen Dodi Al-Fayed transporterades från hotellet Ritz med en berusad chaufför och en livvakt. Några pressfotografer och paparazzis förföljde dem genom Paris. I en tunnel hände något oväntat och Mercedezen som de färdades i körde rätt in i en stolpe i 105 kilometer i timmen. Chauffören och prinsessan Dianas pojkvän Dodi Al-Fayed omkom omedelbart. Efter någon minut var paparazzis på plats och fotade bilder på vraket och de skadade. Flera av pressfotograferna och paparazzis greps sedan av fransk polis för att de brutit mot flera lagar om integritet och eventuellt medfört så att ambulans och räddningspersonal hade svårt att ta sig fram till olycksplatsen.



Jag såg en intressant dokumentär i går, "Ögonvittnen i tunneln" där man får höra några av de anklagade journalisterna och paparazzis berätta om natten då prinsessan av Wales avled. Den visas i kväll igen på TV3 klockan 22.00. Pressbilderna från olyckan gick från att vara ovärderliga till värdelösa på bara några timmar när det senare under söndagsmorgonen den 31 augusti visade sig att prinsessan av Wales hade dött. Prinsessan Dianas bror fördömde alla journalister och tidningar som publicerade bilderna från olyckan med orden "Ni har alla blod på era händer". Alla paparazzis och fotojournalister släpptes fria efter en lång rättsprocess men 2003 ville Dodi Al-Fayeds far ta upp fallet igen och några paparazzis dömdes till den lägsta bötessumman som kan utfärdas i fransk domstol.



Jag tror inte att paparazzis är skyldiga till Dianas död. Av bilderna och filmerna att döma av den natten så var det aldrig någon som gick över gränsen, de råkade bara vara först på plats. Självklart tog dem bilder, det är ju deras jobb och vsserligen jagade de också prinsessan och hennes sällskap men man får inte glömma att de var flera minuter efter. Chauffören är enligt min mening den som ska utpekas som skyldig eftersom han körde för fort och dessutom var berusad.

Jag försvarar inte paparazzis arbetsmetoder som ibland kan vara allt annat än moraliska men det är allmänheten som ska känna sig anklagade. För det är allmänheten som köper tidningarna med det snaskigaste bildmaterialet. Paparazzis kommer jaga kändisar så länge folk fortsätter läsa skvaller. Det är vårat fel.

Kommentarer
Postat av: P.

Mitt enda minne av Lady Di (ironiskt smeknamn egentligen) är scenen i Amelie från Montmartre där Amelie tappar en glasflaksa. Vilket egentligen är mer ett minne av en bra film än av en före detta prinsessa.

Postat av: Angelica Lindvall

P: Jo, men du har ju alltid varit lite udda. :)

2007-08-31 @ 13:21:11
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Rebecca

snabbt du letade på mig! =) nej jag vill helst blunda inför lördagsintervjun. jag fick bara inte ihop det den här gången. men men...

2007-08-31 @ 14:25:30
URL: http://rebeccalinder.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Rebecca: Haha, man sysslar väl med grävande journalistik, haha.. ;) Ja, min lördagsintervju var jag långtifrån nöjd med men det är smällar man får ta ibland.

2007-08-31 @ 14:30:31
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback