Blodsdiamant

I helgen såg jag årets hittills bästa film. Den heter Blood Diamond.
Djimon Hounsou spelar fiskaren Solomon Vandy vars högsta önskan är att leva ett enkelt och hederligt liv mitt i inbördeskrigets Sierra Leone. Men hans önskan blir snabbt ett minne blott när hans ende son Dia kidnappas och tvingas bli barnsoldat åt en grupp soldater som kallar sig för Rebellerna. Solomon Vandy tas ifrån sin familj och tvingas leta diamanter åt Rebellerna. Han hittar den största diamanten som någonsin skådats och gömmer den i djungeln.

Danny Archer har tidigare varit legosoldat men numera tjänar han sitt levebröd på att smuggla diamanter till grannlandet Liberia där de sedan säljs vidare och hamnar i exklusiva juvelbutiker världen över. Under en kort fängelsevistelse träffar han Solomon Vandy som enligt hörsägen sägs ha hittat en enorm diamant. Danny Archer kräver att få Solomon Vandys diamant och i gengäld hjälper han Solomon att hitta sin familj.

Med hjälp av den amerikanska journalisten Maddy Bowen (Jennifer Connely) som söker storyn som kan stoppa det pågående inbörderskriget ger de sig tillsammans ut på jakt efter diamanten. En jakt som dryper av blod, svett och tårar.


Varje gång som en värdefull naturtillgång upptäckts i Afrika har det inneburit problem för lokalbefolkningen. Afrika kunde varit världens rikaste kontinent om inte i-länderna (särskilt USA som står för 2/3 av världens diamanhandel) beslutat sig för att ta del av de värdefulla tillgångarna. I Sierra Leone finansierades dödandet och det elva år långa inbördeskriget bland annat av denna
ädelsten.

Det är en viktig film vars historia ständigt är aktuell. Leonardo DiCaprio är alltid lika fenomenal och jag blir riktigt imponerad när jag hör hans utmärkta sydafrikansk-engelska uttal. Djimon Honsou är fullkomligt lysande i rollen som familjefadern Solomon Vandy. Mindre övertygande är journalisten Jennifer Connelly som bara får mig att skämmas över att vara journalist. Ibland krävs det magstarka bilder på döda barn för att få folk att vakna upp men jag skulle aldrig kunna stå för att ha fotograferat döda människor, en sådan brist på empati borde vara straffbart. Människan som ligger där med kulhål genom kroppen är någons bror eller syster, någons son eller dotter, någons mamma eller pappa. Jag skulle inte vilja se min döda släkting på en bild i tidningen med kulhål genom kroppen.


Kommentarer
Postat av: Filippa

Kan verkligen hülla med om att det är ürets hitills bästa film och hemskaste. Vad bra att ni ska bli världsföräldrar, blir sü glad när människor engagerar sig :) Vi har alltid haft fadderbarn ända sen jag var liten och det är sü kul att brevväxla med dom och fü en extra familjemedlem. Nu ska ju ni ha flera barn men det är ju super, dü kan ni hjälpa hur münga som helst :) Krama!

Postat av: Angelica

Filippa: Ja, det är så sjukt att vi i i-länderna lever i överflöd när det finns människor som svälter och tvingas bli barnsoldater. Engagerade människor behövs, jag ska även hjälpa till och starta en lokal organisation i Borlänge när jag slutar skolan. :)

2007-04-02 @ 13:20:55
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Linnea

Spännande. Berätta mer om den där lokala org:en!

2007-04-02 @ 20:59:59
Postat av: Alexzandra

Ja, det va en riktigt bra film : )

2007-04-03 @ 09:13:29
URL: http://alexzandra.blogg.se
Postat av: Angelica

Linnea: Jag lovar att jag skriver om det i ett inlägg snart! :)

2007-04-03 @ 09:50:45
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Alexzandra: Ja, verkligen!

2007-04-03 @ 09:51:45
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Elin

Ni kan även tänka på att varje gång ni köper en ny dator eller en ny mobil så bidrar ni minst lika mycket till att Afrikas länders befolkning råkar illa ut.

I datorer och mobiltelefoner (m.m.) finns en mineral som heter coltan, det utvinns ur floderna i Kongo. Det är kontrollerat av lokala militärer. Transporterna sker illegalt (precis som diamanthandeln i Sierra Leone) från Kongo. Ju fler led transporteringen går igenom desto mer legalt blir det. Och slutligen hamnar det hos Eriksson, siemens, nokia, samsung etc. Så snälla tänk en gång till nästa gång ni ska köpa en ny telefon, ifall ni verkligen behöver det, för det finns människor som dör pga av coltan på samma sätt som folk dog/dör för diamanterna. / Elin

2007-10-10 @ 15:00:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback