Våldtagen och oberörd

Igår var jag och min journalistklass på bio i Karlstad. Vi såg den kritikerrosade "Säg att du älskar mig" av Daniel Fridell. Filmen handlar om unga tjejer och killar som testar gränserna mellan sex och kärlek och förstår inte riktigt innebörden av det. Fatou är huvudpersonen som anspelar på sex i sin jakt efter bekräftelse. Hon lägger ut hakvnakna bilder på Internet i likhet med så många andra unga tjejer i dagens samhälle och strippar inför killarna på skolan som utnyttjar hennes jakt efter kärlek och bekräftelse till den grad att det slutar med att de våldtar henne. Kim hittar Fatou svårt medtagen och försöker få henne att anmäla, men Fatou förnekar att någonting hänt.
Alla tjejer borde ha en vän som Kim som aldrig ger upp utan kämpar intill det sista för att hjälpa sin vän.

"Säg att du älskar mig" har den värsta våldtäktsscenen som utspelats i svensk filmhistoria, därav åldersgränsen på 15 år och det är en film som både upprör och berör. Filmen i sig är inget mästerverk, det finns många brister och skådespelarna är amatörer (bortsett från tjejen som spelar Fatou, den 21-åriga Haddy Jallow och tjejen som spelar Fatous bästis Kim, 16-åriga Disa Dahlström Franzén). Vi ser även ett stjärnskott i barnskådespelerskan Renaida Braun som spelar Fatous lillasyster Keisha.

Jag vill inte avslöja för mycket om handlingen- gå och se den istället och engagera er eller åtminstone tänk en tanke eller två. Ett våldtäktsoffer ska inte skämmas, det är våldtäktsmännen som ska skämmas. Jag hade gärna sett mer ur våltäktsmännens perspektiv i filmen, om hur de mår och så vidare, men man kan inte få allt för 85 kronor.

"En ungdomsfilm som borde visas på alla högstadieskolor runtom i landet."- Angelica Lindvall 








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback