Tänk efter före

Jag tänkte skriva lite om det här med alkohol och bilkörning.

För mig finns det ingen ursäkt till att köra bil om man druckit alkohol. Svenskar kan dricka en eller två lättöl till maten och sedan ta bilen. Det är okej enligt lagen. Vi har ingen nolltolerans i Sverige. Man får dricka alkoholhaltiga drycker och sedan köra bil. Ska det vara så? Poliser och politiker pratar om Nollvisionen, att man ska få ner olyckor i trafiken till obefintlighet, men är det då rimligt att man ska få köra bil fast man druckit alkohol? Det är absurt.
Jag har ingen respekt för dig som kör onykter. Till slut händer det någonting. Antingen hinner polisen stoppa dig som kör och hindra en olycka med eventuell dödlig utgång, men då blir det samhällstjänst, fängelse i minst tre månader eller böter och självklart blir du av med körkortet.
Och har du lyckats skaffa dig alla behörigheter som A, B, C och D får du göra om alltihop, varenda lektion, hela teorin, läkarundersökning, rubbet! Har du dessutom nyss fått körkort så får du börja från noll igen, körlektioner, teori, halkbana, uppkörning. Tänk bara på vad det kostar, vem ska betala det? Vem ska betala för din dumdristighet?

Kör man full och bil är en nödvändighet i jobbet, så är det garanterat kört. Det kan till och med vara så att du blir av med jobbet för att du kört på fyllan, och som arbetssituationen ser ut idag är det inte ett roligt alternativ att bli arbetslös på grund av en fylla. Om inte detta vore nog så är det väldigt pinsamt att berätta för kompisar att du blivit av med körkortet, det är knappast något man får respekt för.
 
Om det allra värsta skulle hända, att du kör ihjäl någon eller skjutsar någon när du är påverkad. Tänk dig att ha en annan människas liv på ditt samvete. Orkar du ens tänka tanken? Offrets familj kommer se på dig med avsmak, du dödade deras barn, bror eller syster. Tänk att vara den person som orsakat hans eller hennes familj en ofattbar sorg som aldrig någonsin kommer gå över? Det får du leva med för resten av ditt liv och det går inte att tänka "Det var inte meningen". Det var säkert inte meningen, men å andra sidan har man ett val; köra full eller ringa någon som är nykter? Att döda en människa och säga att det inte var meningen är för mig obegripligt.

Därför kommer jag aldrig bli en del i statistiken som dödar en oskyldig människa var 60:e timma i det här landet på grund av att jag kört full.
Jag har en nolltolerans mot alkohol, jag hoppas att du också har det.

Don´t drink and drive.




Kommentarer
Postat av: Hanna

åååh, enormt bra skrivet. Håller med dig till 100 %!

2006-09-14 @ 20:53:08
Postat av: Angelica

Hanna: Tack för det fina berömmet! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback