Mordet på Anna Politikovskaja

Det har varit rätt mycket turbulens i världen. I min värld och världen utanför mina ögonglober.

I lördags mördades den ryska journalisten Anna Politkovskaja i en hiss utanför sitt hem i Moskva. En ren avrättning. Frågorna är många men jag är säker i mina tankegångar. Jag skriver nu det alla tänker. Hon blev dödad för att hon i sina reportage vågade berätta sanningen om korruption i Putins Ryssland. Den som vågar trotsa Putin och Ryssland är antingen väldigt modig eller dumdristig.

Vem beställde mordet på en av Rysslands få fria röster? Kommer de ryska myndigheterna att gripa mördarna? Anna Politkovskaja är en av många journalister som undanröjts i Ryssland de senaste åren, bara på hennes tidning Novaja Gazeta har tidigare fyra medarbetare fått sätta livet till. Är den en ren slump? Jag skulle inte tro det. 

Ledare för svenska medieföretag och branschorganisationer protesterade i går och krävde en oberoende undersökning av mordet. Svenska politiker och publicister har reagerat och även internationellt har mordet mötts av ilska och bestörtning.
Fast Putin tiger och stärker sitt grepp om medieföretagen, om vad som får sägas och inte sägas i Ryssland.

Finns det någon som kommer våga fortsätta  Politkovskajas arbete, riskera livet för att berätta vad som egentligen händer i Ryssland? Finns det någon som kommer våga slåss för yttrandefriheten i ett land där man blir tystad om man kritiserar regeringen?

Hur långt vågar jag själv gå för yttrandefriheten?

Källa: Aftonbladet


Kommentarer
Postat av: Petri

Hej, Ankan! :D Trevligt att höra av dig. Det var ett tag sedan sist, otroligt att du kunde hitta mig bland alla miljontals bloggare! Hur är det?

2006-10-10 @ 22:27:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback