Dolly Parton

Den 16 och 17 mars nästa år kommer Dolly Parton till Sverige för två spektakulära spelningar i Globen och Löfbergs lila arenan. Sorgligt nog är biljetterna redan slutsålda, så jag får spana på blocket och lite varstans. Faktum är att jag betalar nästan vad som helst för att få se Dolly Parton live. Det finns ingen countrysångerska (eller sångerska överhuvudtaget) som lyckats med konsten att göra listettor som sträckt sig i nästan ett halvt sekel. Jag älskar de klassiska "I will always love you", "Jolene", "9 to 5" men även "Heartbreaker", "To daddy" och "Two doors down". Dolly Partons musik kommer lyssnas i sekel framöver också, det är jag säker på.
Click to Enlarge

Dolly Parton växte upp i en familj som ett av tolv barn i ett enkelt hem i Locust Ridge i Appalacherna, Tennesee, USA. Sin debut gjorde hon redan som 13-åring med låten "Puppy Love" men det skulle dröja ända fram till 1974 innan hon fick sitt genombrott i och med låten "Jolene". Sedan dess har hon fortsatt att skriva sin musik själv. 3 000 låtar har registrerats med Dolly Parton som låtskriverska.

20 maj 1966, endast 20 år gammal, gifte hon sig med Carl Dean och de är fortfarande gifta.
Anledningen till att deras äktenskap hållt så länge enligt Dolly är för att de ger varandra utrymme. Dolly har också skapat ett eget nöjesfält "Dollywood" som är uppbyggt runt den timmerstuga där hon själv växte upp. Hon skrev sången "I Will Always Love You" på 1970-talet som Whitney Houston senare gjorde en cover på till filmen Bodyguard (1992).

Minnesvärda citat:

"Jag tar inte illa upp av dumma blondinskämt eftersom jag vet att jag inte är dum. Jag vet också att jag inte är blond."

"Om ni bara visste hur dyrt det är att se så här billig ut."

"Jag var bland de första kvinnorna som brände behån. Det tog brandmännen fyra dagar att släcka elden."

Click to Enlarge

Foto: Dolly Parton Photo Courtesy of Sugar Hill Records



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback