De kristna traditionerna

Idag pratade de på radion om det var rätt av oss svenskar att slopa de kristna traditionerna i skolan för att inte utländska barn ska känna sig diskriminerade. Jag har en bestämd ståndpunkt i den frågan.

Vid advent brukar de svenska barnen klistra och klippa små ljus och fästa på fönstren ut mot skolgården. Fröken läser kanske ett avsnitt ur Barnens bibel (den man får i femårsåldern). Barnen brukar ha ett varsitt stearinljus på sina bänkar. Allt är mysigt och de flesta tycker att det är en lugn och skön stund att börja en ny dag med. Vid jul är det dags för barnen att sjunga i kyrkan och gå luciatåg. Barnen firar även påsk i de svenska skolorna. De gör påskkort och klär ut sig och går påskkärringar och påskharar. Det brukar också barnen tycka är roligt. Jag minns att jag tyckte det var väldigt roligt.

Jag förstår inte ens varför de diskuterar en sådan sak, som att barn med en annan religion blir diskriminerade när de svenska kristna barnen ritar påskkort? Låt de barnen som inte vill rita påskkort pyssla med något annat istället. Svårare än så är det inte! Ändå måste de vuxna, ja, för det är alltid de vuxna som startar sådana här diskussioner, komma med lösningar så att ingen blir diskriminerad i skolan i samband med påskortspyssel. Det finns värre saker som händer i skolan. Barn blir retade för vilka kläder de har eller vilken hudfärg de har. Men hur kan man bli diskriminerad av att se andra barn pyssla med saker de själva inte är vana vid? Ska de svenska barnen sluta pyssla för att anpassa oss till de utländska barnen? Varför låter man inte de utländska barnen som inte vill göra påskkort, göra något annat istället? Vad är det att bråka om?

Jag blir ledsen när jag får höra sådana här löjliga diskussioner. Likaså att vi ska sluta ha skolavslutningar i kyrkan eller att vår svenska nationalsång inte får spelas på gymnasieskolor. Vad är vår lagstiftning på väg? Varför gör ingen något åt det? Det finns värre saker som sker i skolorna dagligen. Mobbning och rasism måste bekämpas men jag tror att sådana här löjliga diskussioner enbart förvärrar situationen för många utländska barn som faktiskt inte bryr sig ett dugg om de ritar påskkort eller gör något annat.

Kommentarer
Postat av: Alexzandra

Sisi. Gör det. Ofta glömmer man bort att visa uppskattning för såna där söta saker :D man liksom tar de förgivet. O det är inte bra för en relation. Puss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback