Borlänges stolthet


Roger Hansson och Glenn Hysén

1980 var ett minnesvärt år för Borlänges stolthet IK Brage. Laget gjorde comeback i allsvenskan och Brage spelade premiären på Nya Ullevi mot IFK Göteborg med legendaren Glenn Hysén i spetsen.

"Ingen trodde väl att Brage som spelat i division 3 så sent som 1977 skulle ha en chans, men vad hände - jo, Brage överraskade alla med att spela 1-1. Målet gjordes av Roger Hansson, det vill säga samme man som med ett hattrick året innan även fixat det allsvenska kontraktet" står det på www.ikbrage.se

Roger Hansson är min pojkväns pappa, min tillika svärfar. Och han har spelat mot Glenn Hysén, Sveriges coolaste göteborgare. Det är galet. Jag förstod inte att när jag blev tillsammans med Roger Hanssons son blev jag införstådd med en värld som jag aldrig tidigare brytt mig om. Den världen består av sport och särskilt fotboll.

Det lär dröja tills jag kan säga att jag älskar fotboll men jag har fått en slags passion för svettiga killar i shorts och matchtröja.


IK Brage 1981

Stående fr.v: Roger Lundin, Thomas Nilsson, Göran Arnberg, Anders Fernström, Bo Theorin, Kenneth Gustavsson. Knästående fr.v. Lars Gyllenvåg, Lennart Åkerlund, Bengt Nilsson, Kent-Erik Hagberg, Roger Hansson.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback