Smal, smalare, smalast

Det har skrivits mycket om anorexi i media den senaste tiden. Jag tror att bakgrunden kan vara att vi dagligen överrös med bilder på allt smalare kändisar som gör att många av oss börjar svälta sig själva.

Jag skulle själv gärna vilja gå ner 10 kilo därför att jag vet att jag skulle vara supernöjd med mitt utseende då. Dock tror jag inte att omgivningen skulle vara lika nöjda, för jag skulle verkligen vara smal. Men jag väger hellre 10 kilo mindre än 10 kilo över snittet. Däremot tycker jag att andra människor är snyggare med 10 kilo övervikt än 10 kilo undervikt. Det är krångligt att förklara. Kanske har man en sned bild av sig själv?

Det är ett konstigt ideal vi har idag. Som tjej ska man ha en platt mage, vara vältränad, smal, späd men samtidigt ha stora bröst, fyllig rumpa och höfter. Hur många vanliga människor ser ut så? Kändisar har ju alla pengar i världen att lägga på utseendet i form av personliga tränare och operationer.

Om jag hade pengar... eller samvete nog att lägga det på operationer för att göra omgivningen lycklig. För vem opererar man sig för egentligen? Är det för sin egen skull? Jag har svårt att tro det. Okej, man ska trivas med sig själv men det är personerna i ens närhet som framförallt ser en. Jag tror att det är omgivningen som även ställer krav på ens utseende.


Jessica Alba, tjejen som alla vill efterlikna.

Kommentarer
Postat av: XY

trött på henne! helt jävla omöjligt att bli "perfekt" sen är det småfelen som gör en männiksa personlig :)

Postat av: Angelica

Jag opererade mig för min egen skull, kan jag säga helt ärligt. Jag struntar i vad omgivningen tycker. Och jag skulle aldrig operera mig för en killes skull! Däremot tror jag att man visst blir påverkad, även om man inte blir totalt påverkad är det klart att man blir det till viss grad men kanske inte så mycket att man inte kan tänka själv och tappar verklighetsuppfattningen. Jag tror inte att man är så dum. De som har anorexia tex. tror jag inte har det pga. exempelvis Nicole Richie, visst många har henne som förebild för sin bantning, men det är nåt som är fel redan från början där. Man skulle aldrig få för sig annars att "Amen okej, nu ska jag se ut som Nicole Richie och banta ner mig till ett skelett!" Det måste som vara nåt som skaver redan innan, många anorektiker jag pratat med visar sig ha blivit mobbade när de var små eller fått en snedvriden matbild från föräldrarna. Typ med en mamma som bantar och snackar mycket om att äta rätt och hålla vikten. Flera av dem har också haft ångest och sånt och då är det ju lätt att påverkas.

Håller iaf med dig om att det är ett lite skumt ideal... det är ju inte många som ser ut så där "naturligt" med fyllig rumpa och bröst men platt mage och fasta lår. Det ligger oftast väldigt hård träning eller operationer bakom, många av dem är ju kändisar och har råd med en PT. Nåt jag definitivt skulle göra om jag hade pengarna är att satsa på just en PT, det kan iaf bara vara positivt. Fast jag skulle inte vilje banta...

Fin design du har på bloggen förresten! ^^

Blev väldigt lång kommentar det här men jag satt precis och tänkte på det så ;)

2006-11-22 @ 15:32:36
URL: http://annilelica.blogg.se
Postat av: Angelica

XY: Jag såg en paparazzibild på henne när hon var vid stranden och badade, till och med då var hennes hud hur slät och brun som helst. Men du har rätt i att det är en omöjlig uppgift att bli perfekt och att småfelen gör en människa personlig. :)

2006-11-22 @ 15:33:48
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Angelica: Det här var den längsta kommentaren jag fått! :) Det där kan såklart te sig olika för olika personer men jag tror ändå att vi påverkas medvetet eller undermedvetet av vår omgivning. Fast angående anorexi och sned självbild så tror jag, liksom du, att det redan satts ett frö djupt inne i en som kanske växer snabbare i takt med dagens onaturliga skönhetsideal. Och jag hade skaffat en PT utan tvekan om jag hade råd.

Tack! :) Jag ska spana in din blogg också. Fint namn förresten! ;)

2006-11-22 @ 15:46:46
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Alexzandra: Det ska bli ett sant nöje! Tror jag? ;)

2006-11-23 @ 10:14:38
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: spaceylisie

"Men jag väger hellre 10 kilo mindre än 10 kilo över snittet. Däremot tycker jag att andra människor är snyggare med 10 kilo övervikt än 10 kilo undervikt."

Det tragiska är att du har helt jävla rätt. Jag har alltid propagerat för "älska dig själv, kurvor är fint" osv till den dag jag insåg att jag hade kurvor men för mycket av dem. 12-14 kg mindre instämmer jag till fullo med att "hellre tio kilo mindre än 10 kilo mer". Sorgligt, inte sant? Och jag har dragit slutsatsen att allt som är gott är onyttigt. Even more sad... ;)

2006-11-23 @ 21:31:29
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: Angelica

Spaceylisie: Ja, det är en svår och tragisk dubbelmoral vi står för, men det är ju sant. Varför blir man aldrig nöjd?

2006-11-23 @ 22:15:48
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Anonym

Visst. Hon har utseendet men det räcker inte.
Hon är ju inte direkt en känd skådespelerska för hennes skådespeleri. Hon är bara ett utseende där får hon sina jobb, inte på hur hon spelar.
Det är hon riktigt dålig på.

2007-04-28 @ 12:23:34
Postat av: Angelica Lindvall

Anonym: Absolut! Du har helt rätt. Tyvärr får man väl tillägga.

2007-05-06 @ 22:47:18
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: sara

man ska vara SUNT smal, hursomehlst är alba det, hon är lagom "kurvig" och hon verkar må bra, LIKAMED, HON HAR PERFEKT KROPP.

2007-07-07 @ 20:32:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback