Den vita massajen



Under veckan har jag sett den underbara filmen "Den vita massajen" som handlar om en ung schweizisk kvinna, Carola, som reser med sin pojkvän till Kenya på solsemester. Där träffar de två massajer, en stolt krigarstam med urgamla seder och bruk. Carola kan inte släppa den ena massajen, Lemalian, ur sina tankar. På flygplatsen på vägen hem berättar Carola för pojkvännen att hon stannar i Kenya.

Nu ger sig Carola ut på jakt efter den mystiske krigaren och hoppas på det bästa, att han känner samma slags passion för henne. De finner varandra och inleder ett förhållande. Lemalian ser sex enbart ur ett djuriskt perspektiv, att man ska föröka sig. Första sexscenen är vild och vågad. Det blir många kulturkrockar både i och utanför sänghalmen och Carola har svårt att ta till sig stammens ålderdomliga metoder.

”Den vita massajen” bygger på schweiziska Corinne Hofmanns självbiografiska bok och jag kommer läsa den inom en snar framtid. Man skulle kunna bli arg på Lemalian och hans folk för att de har så urgamla metoder, men det är ju en del av deras tradition. Jag skulle också bli vansinnigt arg om någon tvingade mig att exempelvis sluta fira jul bara för att det inte passar in i deras tro och kultur.
Det är en film som öppnar upp ens eget synsätt och man blir berörd. Helt klart sevärd!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback