Inget stoppar oss nu

Det va ettermidda ut i köbbäbä, och jag var hännä och dännä, jag var uppe och nere och inne och ute i köppäbä. Fånt jag en körv så huppe jag i älva, fånt jag en körv så huppe jag i älva, fånt jag en körv så huppe jag i älva i köppäbä!

Änt det si dä ska vara?

Köppäbä= Kopparberg, numera Dalarnas län.

Ja, dalmål, mina läsare, är en av Sveriges mest underliga dialekter. Ingen tvekan om saken. Och jag talar enligt mig själv rikssvenska, enligt andra både Borlängemål och Gagnefsmål. Jag är expert på dialekter. Roligaste dialekterna att härma är ju tveklöst norrländska (riktig ångermanländska med uuuuuutrdagna betoningar) och göteborgska som är den skönaste dialekten enligt mig. Skånska är inte helt dumt det heller. När jag flyttar i höst, vart jag än nu hamnar är jag 99,9 % säker på att jag kommer börja tala norrländska eller värmländska. Och det är inte mitt fria val. Det blir bara så, och mamma och Niklas avskyr att lyssna på mig när jag har varit hos en av mina vänner i Stockholm en vecka. Förståeligt.

Vackraste dialekterna i Sverige:
  1. Göteborgska.
  2. Norrländska.
  3. Dalmål.
Fulaste dialekterna i Sverige:
  1. Stockholmska.
  2. Värmländska.
  3. Skånska.



Igår var jag med mina underbara klassisar Josefin, Linnéa och Johanna. Vi började våran tjejkväll med shopping på Kupolen där jag införskaffade ännu ett par skor. Suck, vad jag är dryg. Jag har över 200 par skor, och använder kanske tre, fyra av dem. Men jag ska lämna tillbaka de jag köpte igår. De är blommiga, obekväma och fula. Jag gillar dock blommiga skor, men det finns gränser. Nu fattas det bara ett par bekväma sportskor och medan jag ändå är igång.. en till trekantsbikini (vad ska jag välja för färg; brun eller vit?). Och jag färgade förresten håret idag. Mörkbrun mahogny. Det blev fint. Tror jag?

Jag tittade nyss på underbara The Terminal, och både jag och Thomas blev grymt imponerade av Tom Hanks rollprestation. Fast han är ju grym annars också i bland annat filmer som Hootch, Den gröna milen, Forrest Gump...

Låtar som spelas i min stereo för tillfället:
  • Bengt Pegefeldt- Köppäbävisan (det finns inte en enda Borlängebo som inte kan sjunga den här låten).
  • Black Jack- Inget stoppar oss nu (studenten 2006)!
  • Cornelis Vreeswjik- Sommarkort (den ska spelas på min begravning)!
  • Björn Rosenström- Jag ska spy (men Happy hour är ju underbart)!
  • Boppers- Kissing in the moonlight (jag och Liza i månskenet, mmm..).
Inget stoppar oss nu. Bara 27 dagar kvar till vi tar studenten, härliga S3A!!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

boppers ää best!

2007-06-14 @ 15:41:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback