Sevärdheter i Dalarna

Det blev ingen utlandsresa den här sommaren, men varför resa bort när man bor i Dalarna? Jag håller med min svärfar: "Det finns tre vackra länder, det är Sverige, Norge och Finland" (och det kommer från en man som rest jorden runt med IK Brage på den tiden de begav sig). Och visst har han rätt. Nordens natur är oslagbar, fast anledningen till att jag vill resa utomlands är ju för att få se någonting annat och kunna glädjas åt vad jag faktiskt har på hemmaplan.

Under en och samma vecka har jag sett två sevärdheter i Sveriges vackraste landskap. Fulufjället och Orsa Björnpark.

Jag skrev tidigare ett inlägg om Kamtjatka-björnarna som flyttat till Björnparken. Peter den Store och hans syster Sofia med en mankhöjd på 160 centimeter och en full längd på 3,1 meter när de står upp. Tror ni mig inte? Jag har bildbevis!



Det var ett spännande möte även fast Peter mest låg och sov. Världens största björnar såg så fridfulla och kramgoa ut, helst av allt skulle jag vilja lägga mig bredvid dem och känna deras tunga andhämtning. Men det går inte för sig förstås.





Är man intresserad av björnar och vill ha dem nära inpå sig skall man absolut åka till Björnparken i Orsa, åker man dock dit  i hopp om att få se en varg kommer man bli besviken. För vargar är skygga djur, och inhägnaden är inte direkt publikvänlig med sina berg och igenväxta skog. Järv såg vi inte heller, men däremot Dalarnas landskapsdjur Berguven som satt och gäspade stort uppe i en tall. Det tuffaste djuret vi såg förutom björnarna och deras ungar var det vanligtvis skygga lodjuret. Men denna primadonna var van att posera framför kamerorna och gick nära stängslet där vi turister stod. Lodjuret hade två små ungar och det märks att de är kattdjur, för de slogs och jagade varandra och kom inte överens om mycket. Det var roligt att se.





Jag har undrat en sak, varför Orsa Björnpark hämtar levande fiskar och lägger i björnarnas dammar? "För att bevara deras naturliga instinkter" är den officiella förklaringen, men jag undrar just om ryktet stämmer att det är för att björnarna släpps ut i det fria efter ett tag? Orsaken till att detta rykte uppkommit är för att i Dalarna är det inte alltför ovanligt att björnar dyker upp i bostadsområden, och det gör normalt sett inte en björn som är född i frihet. Det står väl inte på förrän vi får se Kamtjatka-björnar här i krokarna... 

 
Den lille björnungen får syn på människorna som står på läktaren ovanför honom, han visar ett minst sagt milt intresse och återgår sedan till att gnaga på en limpa.


Vacker björnmamma med sina två små ungar.

Kommentarer
Postat av: Carro.

Jättefina bilder :) Angående min tatuering så blir det kanske på vänster axel, höger axel är ju redan upptagen :)

Postat av: kullan

Fin blogg du har, du skriver så bra! Lycka till med att bli journalist.

Vill göra ett inlägg om vackraste platserna på jorden. Dalarna och Island.

2006-08-07 @ 14:05:10
Postat av: Angelica

Kullan: Tack så mycket! Ja, gör ett inlägg om Dalarna och Island, då fångar du mig. :)

2006-08-08 @ 11:18:37
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback