Livet slår till

Det finns en dam som bor här i Bäsna i en vacker liten timmerstuga. Hon drabbades av en stroke för några år sedan, precis efter hon hade fyllt femtio år. Läkarna sa att hon inte skulle kunna gå igen, men envis som hon var och fortfarande är, så lärde hon sig att gå. Man ser henne varje dag komma haltandes på Bäsnas smala byvägar. Hon brukar ibland stanna och prata med mig om allt möjligt; men framförallt är hon intresserad av min brinnande skrivarförmåga och passion för journalistik. 
Jag träffade den här damen idag och tillsammans gick vi på en längre promenad och då berättade hon att hon hade givit ut en egen bok, hennes sjukdomshistoria i diktform. Och jag blev genast intresserad av att läsa hennes bok, så vi gick hem till henne och jag satt där ute på altanen och läste flera underbara dikter som framförallt handlade om hur man skall göra för att återfå livet och leva i nuet, verkligen leva. Jag fick hennes bok, signerad med en hälsning:

"Till Angelica, med lycka till i din nya bana, där det gäller att hitta ord och sätta samman dem med skrift".

När min bok blir färdig ska jag komma ihåg henne och tacka. Det finns ingenting som intresserar mig mer än människor som varit med om något som kunde brutit ned dem till oigenkännlighet, men som på något sätt lyckats få dem att ta till vara på livet och göra någonting bra av det.

Kommentarer
Postat av: Pär

Vet precis vem du menar. Sån himla gullig dam, verkligen! =)
Nu blev jag nyfiken, vad ska din bok handla om?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback