Yttrandefriheten

"Anna Politkovskaja var inte bara en journalist, en människorättsaktivist, en medborgare. Hon var en vacker kvinna och en mamma. Så länge som Novaja Gazeta finns kommer inte hennes mördare sova lugnt". -Novaja Gazetas minnesbilaga av deras kollega Anna Poltikovskaja.

Jag lyssnade nyss på ett timslångt föredrag av Börge Nilsson, en frilansjournalist som träffade Anna Poltiokovskaja nästan på dagen, två år innan hon brutalt mördades utanför sitt hem i Moskva med fyra ljudlösa skott. Ett mycket intressant föredrag, särskilt för oss som ska åka till landet med den skrämmande tystnaden. Där journalister mördas på löpande band som vågar ifrågasätta regimen. Det är en aning skrämmande och jag vet att jag inte kommer kunna skriva om vad som helst. För då riskerar jag att inte få besöka Ryssland igen.

Om tre månader befinner jag mig i världens rikste stad, Moskva. Jag har redan runt tjugo olika uppslag på artiklar jag vill göra. Jag vill bland annat skriva om kontrasterna mellan rika och fattiga. Det finns ingen medelklass i Ryssland. Och som Börge Nilsson sa, vi kommer känna oss som världens fattigaste människor när vi besöker Moskva som har flest miljonärer per invånare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback